Hvad overlevede ikke tørken?

Efter græsplænen igen er blevet grøn, og de fleste planter atter ser sunde og raske ud, er der stadig nogen der ser helt døde ud.

I min have er der værste at bregnerene i birkelunden ligner november. Det er værst med alle de små udløberplanter, som ellers endelig var ved at dække for kvikgræsset og burresnerren, ser helt døde ud.

Der blev heller ikke nogen kartofler i år, og af sommerblomsterene er det kun nogen enkelte nastrium der er i live.

Høstanemonerene lever, men har næsten ikke sat nogen blomster, der er kun en to tre stykker, rabarberene er krympet, så den står og er kun 15 cm høj, og ser rigtig sølle ud. Italiensk ingefær satte et par blade og så forsvandt den igen.

Så er der også nogle spirærer der er afgået ved døden, men de var ældgamle og klemte, så det er ikke den store katastrofe. Jeg græder heller ikke over at nælderene kun er 10 cm høje, så er de meget nemmere at få fat i.

På den positive side har martsviolerne bredt sig til de mest umulige steder, det glæder jeg mig til at se i foråret. Sneglene har åbenbart også haft det for tørt til at de kunne æde hostaerne, så de står fint i skyggen med fine hele blade (det har også fået lidt af de blå korn, bare for at være sikker)

Blodmirabellen er helt blå af frugt, de smager bare ikke af så meget, men det er da meget pænt. Ribs og skikkelsbær bar fuldstændigt som normalt, selv om de ikke har fået en dråbe vand. Æblerene ser rigtigt godt ud i år, de har nydt godt af solen. Pærer bliver der dog ikke ikke nogen af, forstår ikke helt hvorfor, men frugterene er simpelthen skvattet af.

Som en ekstra bonus har jeg fået en ny slags "hade-ukrudt" Jeg tror det er en slags ranunkel. Små gule blomster og en frøstand der ligner en morgenstrjerne, og de enkelte frø sætter sig fast i alt hvad der går forbi. Den har sikkert været der hele tiden, men i år har den bredt sig helt vildt.

Hvad har bukket under i jeres have, og hvad har mod alle odds overlevet.

Green

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du glemt, at vande lidt??
Intet bukket under - ikke engang ukrudtet.

Sniffer  
Hej Green: Der er vel ikke direkte noget der er bukket under,men som du skriver pærer og mine blommer blomstrede fint og satte frugt, men de er alle faldet af, inden de blev modne, høstanemonerne har det fint,rabarberne er også tørret ud ,ribs,æbler,ferskner og blåbær har det rigtigt godt,hindbærene var der masser af,men kun 1/4 store som normalt.

Den hosta Fragant, hvor de skulle sende mig frø, men de sendte en hel plante, har det godt og blomstrer.

Vi fik lidt vand imorges der ville noget. rolleyes rolleyes Mvh Benny.

Benny N.
Vi har et lille ophold i mini-monsunen nu - forkommer mig, at 2006 er et alt eller intet år... Store mængder sne, store mængder sol/varme og store mængder vand...

Benyttede lige lejligheden til at tage en runde derude og tilse "sneglebestanden". Den er nemlig ikke til at tage fejl af - opblomstret de sidste 2-3 uger, hvor vejret har været "fugtigt".

Men det er da rigtigt, at sommeren har sparet en del kroner på Ferramol. Ja så meget, at jeg nærmest var liiiige ved at glemme den blinde passager. Til gengæld har jeg så vandet... Havde jeg ikke gjort det, havde haven ikke været nær den fornøjelse, jeg ønsker af den. Rigtig mange nye planter er kommet til i forsommeren og nåede ikke at etablere sig ordentligt, før "tørken" satte ind. Her har det nemlig været sommer siden Pinse.

Billeder kan jeg desværre ikke levere for tiden, for jeg låner mig til lidt pc-tid iøjeblikket...

Men af den gamle plantebestand, ville min Hortensia være bukket under - den har jeg kommet til undsætning hele 3 gange, hvor den hang med bladene. Og roserne ville heller ikke have klaret ærterne, er jeg sikker på.

Regnvanding giver dog en helt anden frodighed, end vandslangen - den har bare holdt i live...

Frugter og bær leveres overdådigt i år ganske uden vanding! Mit æbletræ, som har skurv, har haft det mærkbart bedre og i næste uge er det Blommeladetid kan jeg se ;-)

Stikning i drivhuset er jeg kommet sent fra p.g.a. varmen - har ikke turdet kaste mig ud i det af frygt for, at det ville "brænde sammen", som jeg har hørt fra flere andre. Stiklingerne er dog alligevel godt igang med at skyde nu.

Meeeen om 14 dage kan vi jo høres ved og snakke om, hvad der druknede ;-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis