hjemmelavet møbel med matalramme - hvilke materialer

Hej

Jeg skal (måske ) til at lave en stereobænk, der laves som en f.eks. 250x55x30 cm jernramme på ben. Rammen "udfyldes" med træsider og top, som fuges mod metallet. Finder på nogle pæne ben af en art.

Jeg har indtil videre lavet denne simple tegning:

www.moth-lund.dk/upload/stereo.pdf (ca 2 mb)

Mit spørgsmål:

Hvilket metal kan den laves i - jeg får en smed til at lave den for mig?
[LIST]
[*]Aluminium - eller er det umuligt at arbejde med?
[*]Alm "sort" jern" - hvordan kan det så behandles? Forkromes? Males?
[*]Rustfrit stål?[/LIST]Fordele/ulemper ved det hele? Vil gerne opnå en blank overflade, som f.eks. en overflade på en vandhane. Gerne lidt mørkere (svært at beskrive - vi har en lampe i noget blankt metal, der vist er forkromet, bare med mørk glød/rødgarve...)

Vise ord fra vidende mennesker ønskes

Ved intet om metal, og hvordan de forskellige typer er at arbejde med og hvilke overflader der kan opnås...
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den billigste og nemmeste løsning er sort jern og lak

Hvis det er en krom-lignende overflade du ønsker bliver det mere teknisk

Det sorte jern kan forkromes - men det en langsommelig og dyr proces (ikke LDS arb.)

Alu´en kan forholdsvis nemt poleres men da den er blød bliver den hurtigt grim og skrammet

Rustfrit kan poleres til det du kender fra køleskabsdøre og lign. og kan -hvis det efterbehandles rigtigt- stå længe

Men start med at tale med din smed - han vil sikkert gerne have medbestemmelsewink

Med venlig hilsen

Fladder
Hej,

Rustfrist stål vil være rigtigt pænt! Men hvorfor ikke få den gode smed til at lave ben på den, nu han er i gang? Det vil da være prikken over i'et. Måske det var en idé at få svejset små beslag på indersiden, så du kan skrue din beklædning fast..?? Blot en idé.

Husk at indrykke de bagerste ben en 4-5 cm, så der er plads til fodlisten smile

hilsen
Søren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også