Lægning af gamle tagsten

Jeg er faldet over nogle gamle tagsten, men er lidt i tvivl om hvordan jeg lægger dem.

Er der nogen med et godt råd?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Hans01

Jeg er faldet over nogle gamle tagsten, men er lidt i tvivl om hvordan jeg lægger dem.

Er der nogen med et godt råd?

Hej Hans.
Du har faktisk begyndt at lægge dem rigtigt på billedet. Hvis du nu kigger rigtigt på dem vil du opdage at de er lidt "koniske" bredere i den ene ende, de skal ligge som en lang rende ned af taget og med et par cm. afstand imellem hindanden. og så skal der ligge tilsvarende henover med buen opad hvor kanterne så står i siden på den underliggende tagsten. De bliver ikke fasgjort som eks. vingetegl med hver 7 sten, og de kan kun ligge på et tag med max. 25 graders hældning.
Du lægger den underste række med den brede ende opad og den øverste men den brede ende nedad, så vil de passe ind i hinanden.
Det er en tagsten som egentlig kun bruges i syden, for den har den fordel at den ved hjælp af vinden skaber kølighed under taget.
Så herfra held og lykke med projektet.

V.h Håndværkeren smile
Men skal de ikke mures på??
Det ved jeg ikke måske kan håndværkeren svare, der er nu lagt..
Typen er kendt som munke og nonner, gæt selv hvorfor.

Hilsen Aksel
Citat fra Hans01

Det ved jeg ikke måske kan håndværkeren svare, der er nu lagt..

Nej de skal ikke mures på, de ligger løst på taget, men taget skal vende således at den skrå side vender mod den mest fremherskende vind.

V.h Håndværkeren smile
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis