Lave en fem-deling

Jeg ved ikke om jeg står overfor at skulle ha' mine "skole penge" retur...

- Hvordan er det nu at man opdeler en cirkel i fem ? 360/5=72 grader. Andre delinger som f.eks. en seksdeling er jo nem, når man har halvdelen af cirklen, og flytter passer-benet rundt.

Thomas
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Sputnik

Jeg ved ikke om jeg står overfor at skulle ha' mine "skole penge" retur...

- Hvordan er det nu at man opdeler en cirkel i fem ? 360/5=72 grader. Andre delinger som f.eks. en seksdeling er jo nem, når man har halvdelen af cirklen, og flytter passer-benet rundt.



hei
sender et ark se om du kan bruke dette?


hilsen tor lrolleyes

tor l
Citat fra tor l

sender et ark se om du kan bruke dette? hilsen tor lrolleyes

Tak for oversigten med delingerne. Jeg har aldrig været nogen rigtig ørn til at regne vinkler og lign. ud. Skal jeg regne en vinkel ud, bruger jeg gerne denne side www.fagteori.dk/mv/trigonometri/trigonometri-formel.html da man her blot indtaster de sider i vinklen som man ønsker udregnet. Smart og nemt.

Er du bekendt med at lave en fem-deling? Jeg har nemlig et spørgsmål...

Jeg har kigget på fem-delingen i oversigten, men hvad skal man bruge den lodrette streg til hvor der er et X i hver ende ?

Ud over det, så tror jeg, at jeg nu kan lave en femdeling, hvis nedenstående er korrekt :

1. Lav en cirkel (!)
2. Afsæt mærke ved 1/2 radius
3. Instil passerben fra punkt "A" til "B"
4. Afsæt mærke med passer i centerlinie ved "C"
5. Instil passerben fra punkt "B" til "C"
6. Afsætte mærke i cirklen ved punkt "D" med passerben i punkt "B".
7. Tilsvarede laves i højre side
8. Passer sættes igen til afstand "B"-"C" og passerben sættes i punkt "D" og der afsættes en markering i bunden af cirken (til den nederste vandrette linie).
9. Tilsvarende markering laves også fra det spejlede punkt "D" i højre side.
10. Optegn udfra markeringerne stregerne til en fem-kant.

Er det korrekt opfattet, eller har jeg misforstået noget ?

Thomas
De to krydser og stregen er bare en halvering af radiuswink

Med venlig hilsen

Fladder
Omkring en mangekant kan der jo tegnes en cirkel, de inskrevne sidelinier f.eks. til en femkant kaldes korder

En korde findes som = 2 x r x sin(180/antal sider) dvs. at sidelængden ( instilling af passeren) bliver :

3 kant = r x 1,732
4 kant = r x 1,414
5 kant = r x 1,176
6 kant = r x 1
8 kant = r x 0,765
10 kant = r x 0,618

Sikkert ikke smartere end ellers beskrevet biggrin

<p>Hilsen<br /> Mogens Kilde</p> <p><a href="http://m_kilde.skysite.dk/">http://m_kilde.skysite.dk/</a></p> <p>&#160;</p>
Citat fra m_kilde

Omkring en mangekant kan der jo tegnes en cirkel, de inskrevne sidelinier f.eks. til en femkant kaldes korder. En korde findes som = 2 x r x sin(180/antal sider)

Jeg synes at det er rigtig smart! Begge metoder kan bruges, men "din" er rigtig smart da man bruger lige målelinier når man først har cirklen. Jeg må ha' sovet i matematik-timerne, eller slet ikke været der, for jeg kan ikke mindes at jeg har lært noget om korder.

Nu skal jeg igang med at lave mangekanter biggrin

Tak for hjælpen!

NB! har du fjernet 7 kanten fra listen ?

Thomas
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis