Lidt hjælp tak

Hej allesammen jeg kunne godt bruge lidt hjælp biggrin

Jeg har sammen med min kone købt et gammel nedlagt landbrug som jeg gå og hygger mig med at lave i stand.
Sidste vinter var det så fodkoldt at hvis man ikke hade sutsko hehe ok det var rigtigt koldt gulvet i stuen ( vi hade ikke lukke de der udluftnings kanaler til der var ) og her i sommer hade vi alt for høj sol varme da vi har 9m3 sol fanger og kun en 200 liters brugs vandstank og ca 6m3 gulv varme i wc gulvet, så af de 2 grunde vil vi nu ha gulv varme i gulvet nedeunder.

Spørgsmål 1: vi vil grave ud så der kommer ca 10 til 15 cm nødesten som drænlag så 300mm isolering sodolit eller hvad det nu hedder, derefter lægge et 4mm net og sætte flexslanger fast på og et 6mm ovenover til at armere med så 10cm grovbeton og til slut 5cm finbeton.
ovenpå ville vi så ha flagmingo plast ( det er en rulle plast med flagmingo kugler i ) og tæppe overpå, flagmingo plast for det ikke skal være så hårdt at gå på da det ville være i vores nye sovevær.

Er det den bedste måde ?? eller har i en ide, ved godt 15cm beton er en del men det er for at det skal holde på varme fra nå solen har varme det op og om vinter fordi at det kunne ske vores brændefyr gik ud, også bliver der ikke koldt lige med det samme.

Spørgsmål 2: hvordan nemmest at gøre ??

Jeg har hørt om 2 måder at gøre det på

1: lægge flagmingo ud og net slanger ud også smide grov beton på vente en 4 5 dage også lave fin beton lag, lade det ligge i 3 uger uden varme på og så skulle det være klar

2: det samme som 1 bare fuld hammer på varmen i gulvet


Den blev lidt lang men håber på lidt hjælp


Hilsen Morten
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Morten,

Jeg kan godt følge din ide med 15 cm beton for at det skal holde på varmen, men du for også modsat et meget "sløvt" gulv, dvs når din termostat tænder for varmen i gulvet, så hår der meget lang tid før du kan mærke det, og der er jo også skidt.

Dem der byggede vores hus lagde lagde ca. 8 cm beton (i alt) og det blev lavet færdigt i en omgang.

Hvis du laver det af 2 omgange, så sør for at pudslaget er minimum 3 cm

Hvis du skal bruge el og vvs materialer til dit projekt, så har jeg åbnet en ny netbutik, her kan du på det hele til de rigtige priser, levering fra dag til dag.

Mvh

www.spotvvs.dk
www.spotel.dk
El & vvs til spotpriser
Hej morten

kan følge dit princip, som det virker til at du er besluttet på.

Men reaktionstiden er meget lang, som også SPOTVVS skriver.

Hvorfor ikke en stor akkkumuleringstank - det vil helt sikkert give et meget mere behageligt system - prisen på de extra 5-7 cm beton kan bruges til VVS opgaven istedet
Ja, den er vis ny, ring lige til Mette, det er ikke kønt at man udgiver når den ikke er færdigudviklet.

Men et par stikprøver viser at du vist har ok. LK priser.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hej

Jeg kan fortælle hvordan jeg fik det anbefalet at gøre for 3 år siden.

Start med at kende din færdige gulvhøjde.....!!!!
Når den er kendt, fjerner du alt gammelt gulv, og derudover graver ud så der er plads til isolering, lecanødder m.m. og ca. 10 cm beton (incl. pudslag på ca. 3 cm).
Når der er gravet ud og planet af med lecanødder, skal der isoleres med sundolitt eller lign. (flamingo), her ved jeg ikke det lovgivningsmæssige korrekte tykkelse, men jeg lagde 300 mm for 3 år siden.
I siderne, opad væggen sætter du også flamingoplader på ca. 15 mm tykkelse.
Indeni dette "kar" af flamingo skal du nu lægge rionet ca. 4mm tykkelse med 15 cm maskestørrelse.
Ovenpå dette fastbinder du, med strips eller lign. de 20 mm gulvpexrør der skal bære varmen.
Hvis dit gulvareal er stort, vil jeg anbefale at du kører ind til midten og derefter retur, således at du får frem/retur til hele tiden at ligge ved siden af hindanden. Altså du kører langs med en væg som fremad og så rundt og rundt, men når du kører forbi en sideløbende slange skal du holde dig 30 cm fra den (det passer med rionettet), når du når ind til midten skal du køre returen imellem de andre slanger sådan at de, når du er færdig ligger med 15 cm mellemrum, og enderne på dine frem og retur kører ud ca. samme sted ved siden af hindanden.
Når dette er gjort, skal du hæve rionettet over flamingoen evt. op på nogle stykker murbrokker. Dette for at slangerne bliver støbt ind ca. 1/3 nede i betonen. Slangerne skal altså ikke ligge helt nede i kontakt med flamingoen.
Dette er for at undgå den træghed i temp. reguleringen der ellers ville forekomme.
Så er du klar til at støbe. Først et klaplag med småsten i, og dagen efter kan du lave pudslag op til færdigt gulvhøjde (minus evt. ekstra gulvbelægning).
Jeg har selv lavet ca. 7 cm klaplag og derpå 3 cm pudslag.
Slangerne ligger hos mig ca. 4 cm nede i det færdige betongulv.
Når du er færdig med pudslaget, skal du vente ca. 14 dage med at sætte varme på.
Hvis dit gulvareal er stort vil jeg anbefale at få monteret en blandesløjfe med pumpe på, og evt. en trådløs regulering af rumtemp. Fremløbstemp på vandet der løber ind i slangerne, bør ikke overstige ca, 35 grader, derfor shunten.
Når du skal påfylde vand på anlægget og efterfølgende udlufte, er det en rigtig god hjælp først at presse vandet igennem gulvslangerne med en haveslange (med brugbare fittings på) for at press luften ud af gulvslangerne.
Du kan roligt lade vandet strømme ud af returen i en 10 minutters tid.
Herefter monterer du frem og retur slangerne på shuntstyringen, der selvfølgelig skal have monteret automatudluftere på returmanifolden.
God arbejdslyst

Husk:
Assumptions is the mother of all fuck ups !!!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis