Anlæg er køkkenhave i højbede

Nuværende køkkenhave. Bede afgrænset med lærketræsrammer. Stier jord og flis.

Nyanlæg: højbede i trækasser 37,5h x 120b x 300/400l. Træ: tryk/lærk/robinie/azebo.
Kasser beklædes indvendigt med sort folie.

5 kasser, parallelt med betonfliser/betonsten rundt om og imellem.

Fremgangsmåde:
Fjern alt (planter og bede) i nuværende have.
Fræs 2-3 gange.

Og hvad så?

Er det smartest at sætte kasser først og lægge fliser dernæst?
Hvis ja, forestiller jeg mig at grave jord af der hvor der skal lægges fliser.
Denne jord kan jeg så smide i kasserne. Dernæst skal der køres flisesand på og fliser lægges tilsidst.

Eller....

Grav af der hvor der skal lægges fliser, læg jorden der hvor kasser skal stå.
Kør sand på og læg fliser. Gør plads til kasser. Sæt kasser i til sidst.

Gode ideer modtages gerne.

mvh Søren M
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor fræse haven, når du vil lave højbede??? Ukrudt m.v. kommer ikke igennem det nye lag muld, regnormene skal nok klare "fræsningen".

Grav med en skovl 5 cm muld af, hvor fliserne skal være (læg det, hvor højbedene skal være), smid en gang lergrus og læg fliserne herpå (du skal endelig ikke løsne jorden, blot skrabe mulden af). Er det kun til persontrafik, der denne løsning normalt mere end rigelig.
Det er langt lettere at lave flisegange m.v. lige og symmetriske, når man har plads at arbejde på.

Mvh.

Jan R.
Citat fra Jan R.

Hvorfor fræse haven, når du vil lave højbede??? Ukrudt m.v. kommer ikke igennem det nye lag muld, regnormene skal nok klare "fræsningen".

Grav med en skovl 5 cm muld af, hvor fliserne skal være (læg det, hvor højbedene skal være), smid en gang lergrus og læg fliserne herpå (du skal endelig ikke løsne jorden, blot skrabe mulden af). Er det kun til persontrafik, der denne løsning normalt mere end rigelig.
Det er langt lettere at lave flisegange m.v. lige og symmetriske, når man har plads at arbejde på.

Og hvis jeg så lige må komme med en komentar, så hold dig langt væk fra trykimprægnerede matrialer og brug en afdæknings Vlis imellem jord og træ, plasticken vil være basis for råd i træet.

V.h Håndværkeren smile
Hej .
Jeg havde tænkt mig at så græs mellem kasserne da de skal stå ved siden af græsplænen, evt. sætte fliser på højkant under kasserne for at forhindre græsset/ukrudtet i at gro ind under disse.
For alle dem der gerne vil se hvorledes man kan lave et sådant højbed har jeg fundet nogle billeder på nettet...

hb1.jpg
Det øverste muldjord fjernes og trådnet samt fliser lægges på jorden.
Trådnettet forhindrer at mus m.m skal kunne grave sig op til afgrøderne.
Der benyttes lærketræ, fordi holdbarheden af denne træsort ved udendørs anvendelse er bedre end andre træsorter.

hb4.jpg
Der forbores og afstanden fra yderkanten er 25mm.

hb2.jpg
Kasserne skrues sammen med rustfrie Torx skruer.

hb3.jpg
Målene kontrolleres hen ad vejen...
Bemærk: Træet hviler på betonfliserne.
hb6.jpg
Rundstål isættes således at kasserne bliver fixeret oven på hinanden.
Metalbånd i hjørnerne yder herudover stabilitet - bemærk: de fastgøres kun i en enkelt kasse, således at kasserne stadig kan skilles fra hinanden.

hb5.jpg
Vlies monteres på indersiden af kasserne. Den monteres på kasse nr. 2 og 3 for at gøre en mulig demontering på et senere tidspunkt nemmere, når kasserne indeholder jord.
Der kan enten bruges vlies som vist ovenfor eller plastik (som ses i venstre hjørne) der har afstandsknopper ind mod træet (modvirker råd).

hb7.jpg

hb8.jpg

Brugte materialer:

Lærketræ 250x50mm 18 lbm
Lærketræ 120x20mm 6 lbm
Galvaniseret trådnet 2 m2
Vlies ca. 8 m2
En bunke små søm til fastgørelse af vlies
24 stk. torx skruer 6x100mm
18 stk. torx skruer 4x50mm
12 stk. torx skruer 4x80mm
4 stk rundstål a 10 cm med ø=10mm
8 stk metalbånd

med venlig hilsen

Flemming
Annonce
!000 tak for hjælpen Flemming, jeg er gået i gang med projektet.
Rigtig god sensommer.
Hej Flemming.

Hvor fandt du billederne henne på nettet?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis