Ip44

1)Jeg er ved at lave lys i badeværelset og der står på pakken med diodelysene at det skal monteres. IP44.

Er der ikke lige et klogt hoved som kan fortælle hvad IP44 betyder.


2) Jeg skal sætte 3x3 lamper op, ledningerne mellem lamperne/pærene er ikke lange nok, så kan jeg ikke sætte egne ledninger i og samle dem i lampeudtaget?

Jeg er godt klar over at jeg ikke selv må sætte dem op - men sådan er der jo så meget.

Michael L
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
IP 44:
IP er en kode betegnelse (Internal Protection) hvor det første 4-tal står for:

Beskyttet mod faste genstande med en diameter på 1,0 mm eller mere. Beskyttet mod berøring af farlige dele med tråde o.l. - altså bekytte imod at pilfingre kan stikke ting og sager ind i dåsen/delene.

Og det andet 4-tal:

Beskyttet mod oversprøjtning, dvs. vand der sprøjter mod kapslingen fra en hvilken som helst retning, ikke må kunne trænge ind eller have en skadelig virkning.
Hvis man nu skal lege ordkløver, så står IP for Ingress Protection ~ Beskyttelse imod indtrængen...

Normalt er IP klassen noget der er trykt på den enhed du er ved at skrue op så du kan sikre dig at producenten garanterer at det du skruer op kan tåle at sidde det pågældende sted...

Så det forekommer mig meget mærkeligt at der står at DU skal montere lamperne IP44.

Hvis du klipper de oprindelige ledninger og selv sætter dine egne på, så går du hen og bliver producent af lamperne. Dvs. alle former for garanti / forsikring mv. bortfalder!
Producenten har siddet og regnet på præcis hvilken ledning der skal bruges til netop denne lampe (og det ville komme meget bag på mig om han har lavet andet end en minimumsdimensionering) så hvis du ændrer størrelsen / længden på ledningen vil det få følger på den ene eller anden led. Transformeren kan ikke trække lamperne; lamperne lyser ikke så meget som de burde; ledningerne bliver varme osv...

Som oftest sker der ikke noget nævneværdigt ved at ændre på ledningerne.... men det hænder dog at der går ild i et-eller-andet... hvem ved?

Mit umiddelbare råd er at hvis ledningerne ikke passer og pengene ikke rækker til en elektriker, så find nogle andre lamper; om ikke andet så sover man bedre om natten...

EDIT: Der er ikke noget i vejen for at du selv køber et færdigt sæt og sætter det op. Dette er fuldt ud lovligt... projektet begynder først at halte i det øjeblik du ændrer det fra dets oprindelige form.

Mvh. Steinaa
Du kunne jo også bare google det. Men det er måske for meget forlangt?

Her 10 år senere mon ikke trådstarteren har fundet ud at det


Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis