Maling af småsprossede vinduer

Hej

Jeg har 12 småsprossede vinduer, jeg skal male (hvert vindue har 2*12 glas). De er i rimelig tilstand, enkelte steder afskallet maling udendørs.
Hvor lang tid tager sådan et projekt? Og hvad koster det ca. at få en maler til det? cool

<p>BB</p>
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Hvis det projekt skal gøres ordentligt tager det ret lang tid. Det afhænger selvfølgelig af flere ting, men hvis det er gamle vinduer hvor der skal renses mange lag maling af har jeg hørt om flere som tager et, max 2 vindues sektioner pr år(!) Om det kan betale sig at lade en maler gøre det? Tja, hvis det er tiden du tænker på, så vil han nok være hurtigere end dig, men det er jo meget nemt at sjaske ny maling oven på løs\halvløs gammel maling, det ser sikkert også rimeligt ud første år. Det vigtigeste i sådan et projekt er at grundlaget er i orden - og det tager tid. Jeg er ikke overbevist om at en maler vil tage sig den tid som skal til - og det ville jo også blive urimeligt dyrt.
Som sagt afhænder det at hvor omfattende foratbejdet er.

mvh Anders
Er selv netop i år kommet hele vejen rundt om mit hus med nedslibning, grundingsolie og tre lag linoliemaling af samtlige (småsprossede) vinduer. Dejlig fornemmelse - men det har også taget tre hårde somre alt i alt. Jeg tør slet ikke begynde at tænke på, hvad en maler skulle have haft for den omgang.

Vinduerne har haft lidt varierende stand. Nogle har været "nye" termosprossevinduer fra midthalvfemserne. Det var de nemmeste - kunne slibes med en rystepudser og en deltasliber. Men det er dem jeg er mindst tilfreds med i dag: Dels er træet mærkbart dårligere end de gamle vinduer, dels er sprosserne tykkere end hvad der er kønt (sværger nu til "koblede ruder", de er lige så effektive, men kønnere med deres tynde sprosse i yderste rude).

De sværeste var de gamle kældervinduer fra 1923, som hele vejen rundt havde fået et lag plasticmaling oven på et gammelt, delvist afskallet lag maling. Plasticmaling har fanden som bekendt skabt... Her må jeg indrømme, at jeg snød efter en uges nærmest forgæves knokleri: Jeg sendte vinduesrammerne til afsyring og rensede karmtræet med en varmluftspistol. Der går uundgåeligt nogle glas til under afsyringen, men til gengæld er de nemme at skifte med nitter og linoliekit (fik en glarmester til at skære ruder i præcise mål - det var ikke dyrt). Selvom nogle vil sige, at afsyring skader, så ser ser det nu foreløbig ud til at holde. Husk at træet skal tørre helt efter afsyringen (helst 3-4 uger - vinduerne skal sidde i og være haspet, så de ikke slår sig), inden du giver godt med grundingsolie.

Mht. pris for maling: Når det gælder linoliemaling, som tørrer langsomt og skal have tre tynde lag, så er det ikke billigt. Til en havestue købte jeg for tre år siden 7 nye sprossevinduer og en ditto terrassedør hos Linolievinduet (superkvalitet - kernetræ) for lidt over 50.000 kr. Hvis de skulle have malet med tre lag fra fabrikken, ville det have kostet ca. 25.000 kr. oveni. - Jeg valgte det fra (men efter et langt træls efterår under halvtaget, forekom det nu som en bagatel...!)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også