delvis mislykket græsplæne

Hej,

jeg gik i foråret i krig med at fræse græsplænen op her i efteråret og anlægge en ny, da de tidligere ejere ikke havde passet den.

Resultatet er dog blevet blandet, så jeg har besluttet mig for at give 1/3 af plænen en ny omgang.

Stedet hvor jeg har tænkt mig at fræse det op igen er et sted med meget sandet jord, samt sol næsten hele dagen.

Jeg har i den forbindelse brug for et eller flere råd til hvilken type græs jeg skal bruge til dette, så jeg kan få en pæn plæne ud af det til trods for betingelserne.

Mvh
Lasse
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Mågevej

Hej,

jeg gik i foråret i krig med at fræse græsplænen op her i efteråret og anlægge en ny, da de tidligere ejere ikke havde passet den.

Resultatet er dog blevet blandet, så jeg har besluttet mig for at give 1/3 af plænen en ny omgang.

Stedet hvor jeg har tænkt mig at fræse det op igen er et sted med meget sandet jord, samt sol næsten hele dagen.

Jeg har i den forbindelse brug for et eller flere råd til hvilken type græs jeg skal bruge til dette, så jeg kan få en pæn plæne ud af det til trods for betingelserne.

Mvh
Lasse


Hej Lasse.

Jeg ville nu hellere tilsætte noget mere muld/kompost. Nu har jeg ikke lige tjek på hvor du bor, men du kan på de fleste genbrugs pladser få kompost jord smidt i nakken, hvis du tager den grove, vil du have den fine koster det et symbolsk beløb.
Tænk på at bruger du to græs sorter kan du recikerer at plænen får to farver hvilket jeg ihvertfald ikke syntes ser kønt ud.

V.h. Håndværkeren. smile
jeg bor mellem Viborg & Skive og heroppe kan man desværre ikke få kompostjord fra fyldet, så det er ikke en løsning....

2 farver - den klarer jeg med garanti nok - det synes jeg umiddelbart er en petitesse som jeg sagtens kan leve med..
Så kunne du fræse noget halm ned når du fræser den om, det vil give noget luft i starten men omdannes til muld ret hurtigt, blot lidt kreativ tænkning !!
Citat fra Mågevej

Den kom ikke, men blev overtaget af ukrudt.

Skyldes flere faktorer:

Dårlig forarbejde
Tørke
Sandet jord


Ja det lyder som en dårlig kombination. Jeg ved at første år efter man har anlgt ny plæne så er den næsten altid grim og fyldt med ukrudt.
Hvor sandet er jorden??? Min erfaring er, at græs sagtens klarer en sandet jord, vel at mærke med lidt omtanke. Dvs. du klipper den ikke ultrakort i de varmeste måneder, du gøder lidt, men ofte, mens du i perioder med megen fugt fint kan klippe den meget kort, idet græsserne her vil trives bedre end ukrudt.
Som det nævnes - en græsplæne kan ofte se forfærdelig ud det første år. En masse frø aktiveres ofte, når der rodes i jorden.

Hvis du har plads til det (højden), så smid et læs god jord ovenpå - flere vognmænd leverer det meget billigt!!!

Mvh.

Jan R.
jeg har netop fundet et sted (200 meter hjemmefra), hvor jeg kan hente noget muld jord. ..

Jeg hente et par trailerfulde og fræser det ned - så skal jorden nok blive lidt bedre.

Tak for jeres hjælp alle sammen!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis