Vovo Penta påhængsmotor

Kære bådeksperter

Jeg har nu endelig i en alder af 57 år fået taget mig sammen til at købe en god lille damjolle med en 6 hk Volvo Penta påhængsmotor.
På en sejlads i sommerferien slukkede vi motoren og spiste frokost, derefter ville motoren ikke starte. Heldigvis lå vi kun 30 m fra kysten og kunne nemt ro i land og få hentet båden hjem med traileren.
Nu er jeg total novice hvad angår påhængsmotorer (og både) men jeg fandt da ud af at der lå lidt vand i svømmerhuset og fik motoren i gang igen.Jeg går ud fra at vandet er kondensvand fra tanken som var en gammel fætter som fulgte med - er udskiftet.
Det jeg gerne vil spørge om er om luftindtaget til karburatoren ikke skal være forsynet med en eller anden form for luftfilter? Der er gevindhuller til et.

Mvh
GUG
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra gug

Kære bådeksperter

Jeg har nu endelig i en alder af 57 år fået taget mig sammen til at købe en god lille damjolle med en 6 hk Volvo Penta påhængsmotor.
På en sejlads i sommerferien slukkede vi motoren og spiste frokost, derefter ville motoren ikke starte. Heldigvis lå vi kun 30 m fra kysten og kunne nemt ro i land og få hentet båden hjem med traileren.
Nu er jeg total novice hvad angår påhængsmotorer (og både) men jeg fandt da ud af at der lå lidt vand i svømmerhuset og fik motoren i gang igen.Jeg går ud fra at vandet er kondensvand fra tanken som var en gammel fætter som fulgte med - er udskiftet.
Det jeg gerne vil spørge om er om luftindtaget til karburatoren ikke skal være forsynet med en eller anden form for luftfilter? Der er gevindhuller til et.

Mvh
GUG

Hej GUG.
Nej der skal ikke være et luftfilter på en kaburator i en påhængsmotor, jeg har ikke set det endnu da. den er jo beskyttet af chaciet du sætter hen over motoren, men du har da været heldig med din Volvo Penta at du overhovedet har fået den startet, det du skal huske hver gang du komme i havn er at tømme kaburatoren for bezin, det gør du ved at tage tilførsels slangen af motoren medens den stadig kører, og så bare lade den løbe tør hvorefter du vipper den op i beslaget så skruen er ude af vandet, så får du ingen problemer med kondensvand i kaburatoren.
Volvo Penta blev aldrig rigtigt udbredt som påhænsmotor, der var ofte problemer med dem, så du har været heldig at få en der virker.
Og så iøvrigt tillykke med jollen biggrin

V.h Håndværkeren smile
Citat fra gug

Tak for et godt og brugbart svar. Du skriver at der ofte er problemer med disse motorer - skal jeg hellere skifte den ud? Har ikke lyst til at have en motor som man ikke kan stole på.

Mvh
GUG


Hej GUG.

Det kan værer utroligt svært at give dig råd i den retning.
Men jeg vil sige det sådan, brug den resten af sæsonnen, laver den for mange numre med dig så drop den et dybt sted, du får aligevel ikke noget for den i en handel, højst 500,00Kr.
Og køb dig så en Yamaha eller Mercurry hvis det skal være en totakter, vil du ofre lidt mere så køb dig en 4 takt honda, de er utroligt driftsikre. støjer meget lidt og du skal aldrig huske at fylde olie i benzinen.
Jeg har en meget gammeldags påhængsmotor, som desværre ikke kan købes mere, det er den mest driftsikre motor jeg nogen sinde har haft siden 1976. Den kører stadig upåklageligt der er kun skiftet tændrør på den hver andet tredie år men det tager den ikke så tungt. Men den larmer ryster og sviner med olie, der skal 10 % olie i benzinen og olie på gearet skal skiftes for hver 10 timers drift, der er ingen cimmerringe i motoren og gearet, så søvand trænger ind i gearet så olien mister smørreevnen. Men den kører og kører bare !! Det har helt sikkert noget med omdr. at gøre ved fuld kraft går den 2500 omdr.prm. skruen går så ca. 500 omd.prm. og det er en ordentlig skovl med fem blade. Naeh ja ! Det er en Britich Seagull på 6 voksne heste.

V.h Håndværkeren smile
Citat fra Håndværkeren

Hej GUG.

Det kan værer utroligt svært at give dig råd i den retning.
Men jeg vil sige det sådan, brug den resten af sæsonnen, laver den for mange numre med dig så drop den et dybt sted, du får aligevel ikke noget for den i en handel, højst 500,00Kr.
Og køb dig så en Yamaha eller Mercurry hvis det skal være en totakter, vil du ofre lidt mere så køb dig en 4 takt honda, de er utroligt driftsikre. støjer meget lidt og du skal aldrig huske at fylde olie i benzinen.
Jeg har en meget gammeldags påhængsmotor, som desværre ikke kan købes mere, det er den mest driftsikre motor jeg nogen sinde har haft siden 1976. Den kører stadig upåklageligt der er kun skiftet tændrør på den hver andet tredie år men det tager den ikke så tungt. Men den larmer ryster og sviner med olie, der skal 10 % olie i benzinen og olie på gearet skal skiftes for hver 10 timers drift, der er ingen cimmerringe i motoren og gearet, så søvand trænger ind i gearet så olien mister smørreevnen. Men den kører og kører bare !! Det har helt sikkert noget med omdr. at gøre ved fuld kraft går den 2500 omdr.prm. skruen går så ca. 500 omd.prm. og det er en ordentlig skovl med fem blade. Naeh ja ! Det er en Britich Seagull på 6 voksne heste.

V.h Håndværkeren smile
.
Som det siges, er det svært at rådgive i sagen, Din motor er i princippet ikke en Volvo, men en Crescent/Husquarna/, og problemet med dem, er hovedsageligt korrosion, da der ikke rigtigt blev brugt søbestandige materialer, og blev de ikke afvasket/pudset og smurt, satte alting sig fast, der var dog en undtagelse, som hed Penta 7 hk. De motorer, som blev holdt, har vist sig at være meget længelevende, måske er din sådan en, og det problem, du har haft, er ikke relateret til en bestemt motortype. Jeg har, som håndværkeren ikke en men to Seagulls, men de er besværlige at leve med, så de kommer kun frem i særlige tilfælde.
Held med dit indkøb men husk !rolleyes

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis