Regnvands opsamler - erfaring med

Spørgsmålet går på hvad der er af erfaringer med regnvands opsamlere, positive som negative. Jeg tænker her på ulempen ved at der kan gå agler i skidtet, og her må en sort beholder vel være bedst ?

Hvad gør de af jer som har en sådan regnvandsopsamler, og hvad om vinteren, tapper i da vandet af ved frostvejr ?

Mit behov er nok omkring 500-1000 liter, og gerne med mulighed for en (el)pumpe, så der kan sættes en slange på så der kan vaskes bil, vandes blomster mm. et stykker derfra (op til ca. 15-20m). Regnvandet kommer fra et tag på ca. 40 kvd.

Thomas
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja Sputnik: Få en magen til Sniffer,s, de mælkehvide, med stålramme på 1000 l.de holder 100 år, jeg har aldrig hørt om alger i regnvandsbeholdere.
Hvis du får en af de mælkehvide, så tap 100 l. ud inden isvinteren, så der er plads til at de sidste 900 l. kan udvide sig lidt. Mvh.

Benny N.
Citat fra Benny Nielsen

Ja Sputnik: Få en magen til Sniffer,s, de mælkehvide, med stålramme på 1000 l.de holder 100 år, jeg har aldrig hørt om alger i regnvandsbeholdere. Hvis du får en af de mælkehvide, så tap 100 l. ud inden isvinteren, så der er plads til at de sidste 900 l. kan udvide sig lidt. Mvh.

Tak for svaret, jeg er ikke helt klar hvor jeg ser den vandopsamler som du omtaler at Sniffer har, evt. link til forhandler ?

Hos DRP.dk skriver de dette til deres vandopsamlere (de har dog kun i 300/400 liter):

Materialet er gennemfarvet sort PE-Genbrugsplast (PE-Genb) den absolut bedste beskyttelse mod sollys og mod alger i regnvandet.

http://www.drp.dk/RegnvBeh%20&%20Komposter.htm
e hane og fittings & sokkel.

Thomas
En 1000 l. tank køber du billigt i Den Blå Avis.

Sniffer  
spørg firmaer der handler med vædsker eller lignede - jeg har købt min 1000 l tank i alu-ramme hos en lokal maskinfabrik. Jeg ved at der er en kemivirksomhed i nærheden der sælger brugte tanke - kender dok ikke prisen. Jeg gav 400,- for min tank - selv afhentet - det er 2 år siden.
Jeg har sat min blå trailerpressenning over tanken netop fordi vandet bliver grønt på kort tid hvis det udsættes for sollys (min tank vender mod syd-sydvest.
Jeg har købt en dykpumpe til 200,- i HN. Jeg har dog lavet overgang fra 1" slange til ½" slange, da 1" slange koster en formue - det går selvfølgelig ud over kapaciteten. Jeg pumper vand til drivehuset (kapilarkasser) og bruger den også til at vande de mange krukker og højbede jeg har.

Til hurtig beregning af opsamlingskapaciteten. 1 mm regn = 1 liter pr. m2. Kommer der 10 mm regn så samler du ca. 300-400 l (ikke alt vandet havner i tanken, hvis der er tale om en tordenbygge, for så ryger det forbi udtaget i nedløbsrøret. Husk også at holde øje med at der ikke er blade i nedløbsrøret for så samler du heller ikke nok vand op (taler af bitter erfaring - tanken har været tom det meste af sommeren pga for lidt nedbør i forvejen).
Hvis du alligevel pumper vandet ud af tanken, hvorfor så ikke grave den ned ?

Så kan den blive både frost- og alge- fri

Eneste forudsætning er at jorden ikke er alt for sandet og at buret beskyttes mod jordtryk med krydsfinerplader - ellers klasker tanken sammen

Med venlig hilsen

Fladder
De to tanke jeg har (foreløbig) har jeg fået med et aflangt stk. metalplade foran. Dette har jeg pillet af og bruger som låg over et "mandehul" jeg har skåret med en stiksav. (altså ovenpåwink
Nu er det meganemt at hoppe ned i tanken og rengøre den.

Sniffer  
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis