Æresport til et brudepar

Hejsa.
Vores genboer/naboer skal giftes og vi vil derfor som de gode naboer, være med til at lave en æresport. Kan man lave den af bl.a. det tov som hang oppe under loftet i mange hjem og kan det mon stadigt købes.

En anden ting i samme forbindelse. En fortalte mig at det normalt er dem der er inviteret til selve brylluppet, der laver æresport. Er der nogen der kender den kodeks.

Vi vil uanset svaret, stadigt være med til at lave æresport.smile

------------------------------
Bindestreg1

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En æresport er nok egns-specifik, men i Nordjylland, hvor jeg bor, består den af selve porten, dvs. to stolper + en overligger. Disse beklædes med løv og blomster, samt bryllupsskjoldet med de to navnetræk samt dato. Derudover kan der laves ekstra guirlander bestående af reb/tov beklædt på samme måde. Evt. som lys guirlander.

De, som laver æresporten, behøver ikke være inviteret til selve brylluppet, men er altid med til en "oprydningsfest", som kan være meget sjovere end den egentlige årsag til æresport fremstillingen.

Selve produktionen foregår altid på en anden adresse end der hvor opstillingen, som er om natten, finder sted.

Mvh.
bodker

Gommen er fra Nordjylland og har fundet en kone fra Vejle området. De bor lige syd for Århus. Festen skal holdes i Vejle området.
Det må blive et sammenrend af kulturer og normer. ;-)
De stikker af fra hjemmet fredag til søndag og deres familie sørger selv for en æresport på feststedet, så vores er kun et lille symbol, men trods alt en æresport.

Bindestreg1

Det er da bare at gøre det. Der hvor jeg er fra er det et skønt mix af familie og naboer, som laver æresporten. Udformningen er ligeså valgfri, som man synes, så skyggetov kan da godt bruges, og stadig fås. Men tov er nok mest velegnet til guirlander.

Vores nabo fik forøvrigt en del at mit gamle skyggetov, da de skulle have en æresport. Porten stod familien for og naboerne lavede guirlanderne.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis