treben til optrækning af rødder tga 5 8960 09-08-2006 09:43 Hej med jer Er der nogen her der ved hvor man kan leje sådan en?? Har 14 rødder der skal op, det orker jeg og min ryg ikke Mvh Thomas 2 svar Følg tråden Annonce Annonce Annonce
vidar 42 5330 09-08-2006 12:47 Alternativt kan du som jeg fornylig så praktiseret grave ind under stødet og vha. en garagedonkraft presset stødet op. Javel, det kræver lidt gravearbejde og brug af øksen efterhånden som rødderne blotlægges. Det var bare en idé :-) Mvh Allan
Håndværkeren 20251 09-08-2006 16:57 Citat fra tgaHej med jer Er der nogen her der ved hvor man kan leje sådan en?? Har 14 rødder der skal op, det orker jeg og min ryg ikke Mvh Thomas Jeg har faktisk selv lige lavet en sådan indretning i dag, jeg havde nogle gamle lange beton pæle stående i min have som min ryg nægtede at være med til at trække op.Tre stk. 4x4 tommer stolper af 2,5 m. længde, ca. 10 cm. fra enden borede jeg et 25 mm. hul igennem hver bjælke, trak så en stump kæde igennem alle hullerne og samlede med en sjækkel så kæden var så løs at jeg kunne sætte min niktalje fast i de to af kæderne der stak ud imellem bjælkerne. en stump kæde med to sjækler så den dannede en glideløkke, rundt om pælen og så kom de stille og roligt op af jorden.(af hvilken grnd de var gravet en meter ned i jorden forståer jeg ikke rigtigt, det var kun til et havehegn og den del der ragede op over jorden var kun 80 cm.)Jeg har også trukket rødder op af jorden, men der trak jeg dem sidelæns op af jorden, jeg satte dem i et hårdt spænd fra niktaljen og lod dem stå med spænd på natten over, næste dag gled de stille og roligt op af jorden. Hvorfor dog knokle mere end højst nødvendigt ??? V.h Håndv ærkeren