Sivebrønd?

Hej

Jeg har sidste år overtaget et sommerhus med septiktank. Ca. 10-15 m fra tankens låg er der opstået en meget våd, rund plet i græsplænen. Nu har jeg gravet lidt og finder et betonlåg ca. 15 cm. under plænen og en masse ildelugtende vand.

Jeg ved nada om sådan noget. Er det en sivebrønd i forb. med tanken? Hvad mon der er galt, når vandet stor op over låget? Og ikke mindst: Hvad gør jeg ved det?

 
N00bie gør-det-selv'er - men med et sommerhus i træ, så der er ikke noget valg.
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
dækker det til igen...cool

ej, kontakt hellere en kloakmester og lad ham bruge 45 minutter til 500,-... det er nok det sikreste - lort er jo ikke så fedt at have liggende
Citat fra tangstad

dækker det til igen...cool

ej, kontakt hellere en kloakmester og lad ham bruge 45 minutter til 500,-... det er nok det sikreste - lort er jo ikke så fedt at have liggende


:-D Det lyder som en plan.

- i øvrigt glad for at jeg fandt det her forum.

 
N00bie gør-det-selv'er - men med et sommerhus i træ, så der er ikke noget valg.
Hej

Det er en såkaldt sivebrønd som du har fundet, og hvis vandet står op over låget, er dine nedsivningsforhold ikke i orden,, og du skal sikkert have udført et rigtigt nedsivningsanlæg i stedet for efter nugældende regler.

Kontakt en aut. kloakmester.
Hej Orla. Tak for dit svar.

Auch - det lyder kostbart. Har du en idé om, hvad sådan noget kan løbe op i? Jeg overtog huset for et år siden - kan ejerskifteforsikringen mon dække det?

 
N00bie gør-det-selv'er - men med et sommerhus i træ, så der er ikke noget valg.
Hej.

Jeg ved ikke en pind om dette, men lige en tanke!!

Kunne det tænkes at dine nedløbsrør også går til "det du har fundet"?
For vi har jo fået nogle kæmpe byger,det kan være der er kommet mere end den kan klare, så kunne du jo starte med at flytte dem.

Her kunne du lave nogle andre sivebrønde længere væk....

Held og lykke.
Annonce
Hej Zink_brian

Nej, desværre ikke. Jeg har en velfungerende faskine på den modsatte side af huset, som tager vand fra nedløbsrørene. Men tak for indsparket.

 
N00bie gør-det-selv'er - men med et sommerhus i træ, så der er ikke noget valg.
Hej

Hvis det kan bevises at det er et problem, som den tidligere ejer har fortiet, kan det være noget som han/hun skal deltage i.

Du kan risikere at hele anlægget (septictank & nedsivning) skal fornyes da man ikke umiddelbart må udskifte del af anlægget, hvis ikke hele anlægget opfylder nutidens krav!

Tag evt en snak med din advokat også, efter du har hørt kloakmesterens udsagn.
Citat fra Orla Nautrup

Hej

Hvis det kan bevises at det er et problem, som den tidligere ejer har fortiet, kan det være noget som han/hun skal deltage i.

Du kan risikere at hele anlægget (septictank & nedsivning) skal fornyes da man ikke umiddelbart må udskifte del af anlægget, hvis ikke hele anlægget opfylder nutidens krav!

Tag evt en snak med din advokat også, efter du har hørt kloakmesterens udsagn.


Nemlig.

I forbindelse med vores renovering blev vi pålagt at forny vores septiktank+udledning, da vi tilføjede et nyt badeværelse sad

Da vi har privat vandboring og naboen ligeså, er der begrænsninger i hvilke muligheder man har og vi kunne derfor vælge mellem et sandfilteranlæg, rodzoneanlæg eller et regulært rensningsanlæg. Alle anlæg læste jeg mig til kostede mellem 40 og 50.000 og vi har i sidste uge netop nedgravet og tilsluttet Biokube rensningsanlæg rolleyes

Vores gamle udledning gav i øvrigt også en meget grøn plet ude i græsplænen, uanset juli måneds varme, var der grønt og frodigt lige dér biggrin

mvh
Christian - handyman? alt er relativt!
Er den våde plet mellem huset og septiktank eller efter septiktank?
Hvis det er før kan det være en fyldt "fedtfælde". Det lugter om muligt værre end septiktanken at tømme den.
Hvornår er septiktanken tømt sidst? Det kan være at den skal tømmes og sivebrønden også skal tømmes for de faste ting der er løbet der over.
Derefter kan det være at det virker igen.


Hvis du skal have nyt system så undersøg om du kan blive fritaget for afledningsafgift hvis du har et rodsoneanlæg med tæt bund. det er over halvdelen af vandprisen. Det har været gældende for Helsingør kommune.

Mvh Thomas

Den våde plet er lige over sivebrønden. Jeg ved ikke bestemt hvornår tanken sidst blev tømt - det ordner kommunen.

En kloakmester kigger på det i dag, men umiddelbart lød det på ham, som om en udskiftning af sivebrønden med tryksatte sivedræn kan komme på tale.

Alle i nærheden har heldigvis kommunalt vand, så jeg håber at kunne undgå de rigtigt dyre løsninger. Men jeg må lige snakke med teknisk forvaltning.

 
N00bie gør-det-selv'er - men med et sommerhus i træ, så der er ikke noget valg.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis