Sivebrønd?

Hej

Jeg har sidste år overtaget et sommerhus med septiktank. Ca. 10-15 m fra tankens låg er der opstået en meget våd, rund plet i græsplænen. Nu har jeg gravet lidt og finder et betonlåg ca. 15 cm. under plænen og en masse ildelugtende vand.

Jeg ved nada om sådan noget. Er det en sivebrønd i forb. med tanken? Hvad mon der er galt, når vandet stor op over låget? Og ikke mindst: Hvad gør jeg ved det?

 
N00bie gør-det-selv'er - men med et sommerhus i træ, så der er ikke noget valg.
Hej Jeg har sidste år overtaget et sommerhus med... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra kzil

Den våde plet er lige over sivebrønden. Jeg ved ikke bestemt hvornår tanken sidst blev tømt - det ordner kommunen.

En kloakmester kigger på det i dag, men umiddelbart lød det på ham, som om en udskiftning af sivebrønden med tryksatte sivedræn kan komme på tale.

Alle i nærheden har heldigvis kommunalt vand, så jeg håber at kunne undgå de rigtigt dyre løsninger. Men jeg må lige snakke med teknisk forvaltning.


Vent med det .. hvis kloakmesteren kan udbedre problemet og du i øvrigt ikke har gang i en byggesag, er det ikke sikkert det er smart at inddrage teknisk forvirring.

Tænk hvis du pålægges at skulle opfylde nye krav og den nuværende septiktank f.eks. ikke er stor nok, så begynder det jo at blive en større udskrivning for tank + gravearbejde + tilslutning osv.

mvh
Christian - handyman? alt er relativt!
Det lyder som noget lort... biggrin
I ordets bogstaveligste forstand :-/ Har fjernet græs og jord over dækslet, så kloakmesteren kan komme til. Men der står gråt vand 4 cm over dækslet, så jeg håber han medbringer en slamsluger af en art. Ellers er der ikke meget at se.

 
N00bie gør-det-selv'er - men med et sommerhus i træ, så der er ikke noget valg.
Hej
Prøv i første omgang at ringe til et slamsugerfirma og få dem til at tømme din septiktank og spule dine drænrør som garanteret er monteret til din sivebrønd. Jeg havde akkurat det samme problem som dit og efter 20 min og 500 kr fattigere virkede mit nedsivningsanlæg igen og det har det nu gjort i et par år. Nu får jeg tømt septiktank,spulet dræn og tømt køkkenkloark en gang om året og der er ingen problemer mere.Husk at få monteret en brøndring på din sivebrønd,så låget kan komme op i jordhøjde.
Mvh
Torben
Annonce
Tak Torben. Dit svar gør mig lidt mere optimistisk.

 
N00bie gør-det-selv'er - men med et sommerhus i træ, så der er ikke noget valg.
Hej

Hvis det er en gammedags sivebrønd er der normalt ikke tilkoblet siverør undtagen hvis der er nogen der har været ved at fuske med anlægget på et senere tidspunkt.

Hvis det er af nyere dato er det blot en fordelingsbrønd til sivestrengene derer tale om, men lad nu lige kloakmesteren kigge på det og rådgive.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis