Halogenlys - en (u)rentabel belysningsform?

Hej alle,

jeg går for tiden og gør mig tanke om vores kommende entre, den skal være rigtig flot, med halogenlys og hele svinerriet ;-))

MEN, så kommer jeg pludselig til at tænke på, om disse halogenlamper f.eks. et almindeligt wire-sæt er dyrere at anvende end almindelige el-pærer?

Hvad siger I?

/Mark

Hej alle, jeg går for tiden og gør mig tanke om... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
det enkleste , og billigste med hensyn til lysdæmpning , vil være at sætte lamperne parvis i serie, jeg har med held gjort det med ganske almindelige gløde pærer.
Du får to fordele, dæmpet belysning (gratis )
og længere levetid på lamperne. ( jeg har ikke skiftet lamper i skabet i 4 år ,og der sidder 6 stk i serie 3 x 2
hilsen asp
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
*SUK* Nu har jeg laest alle svarene paa dette indlaeg, og ikke en har svaret rigtigt paa spoergsmaalet.
Transformertab er uden betydning her.
Et tradionelt halogen-saet bestaar af 3 stk 20w 12V halogen lamper og en transformer.
Det er korrekt at 3*20W=60W MEN det er 60W ved 12V.....
Tilnaermet er ampereforbruget=Effekt/spaending
Altsaa 60/12 = 5A
Dvs at transformeren skal traekke 5 A fra nettet paa 230 V
Du betaler for effekt ved 230 V altsaa
5*230 = 1150 W
JA det er meget dyrere at bruge halogenlamper end almindelige lamper.

Ohms lov er altsaa ikke saa svaer at bruge......
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg ved ikke rigtig om "Caffeine" i sit svar prøver at være morsom eller om han virkelig mener de beregninger. Derfor vil jeg lige, bare sådan for en ordens skyld, rette lidt på svaret.

Det er korrekt at 3 stk 20W/12V halogenlamper tilsammen vil forbruge 60W plus det tab som der altid vil være i omformeren, uanset om der er tale om en transformer eller en elektronisk omformer.
Det er også korrekt at man kan beregne strømforbruget til 5A vha Ohm's regnecirkel (Ohm's lov omfatter ikke effekt beregningen, men kun U, I og R). Men så er det at filmen knækker, for de 12V og 5A er på sekundær siden af omformeren og IKKE på primær siden (220V). Ligesom at spændingen bliver transformeret ned til 12V bliver strømmen transformeret op til 5A.
Hvis vi nu skal lave en hurtig beregning hvor der ikke tages hensyn til tabet i omformeren osv ser det således ud:

220V/12V=18,3

5A/18,3=0,273A

Strømforbruget på primær siden er altså 273mA. Nu kan effekten på primær siden beregnes efter formlen U*I=P:

220V*0,273A=60W

Forbuget er altså præcis den samme på primærsiden.I praksis vil der naturligvis være et tab. Temperaturen på omformeren er lig med dette tab, som vil være ligefrem proportional med den effekt, der afsættes i omformeren. Jeg kan ikke umiddelbart svare på hvilken type omformer der har det største tab.

Caffeine har ret i at Ohm's lov ikke er svær at bruge. Man skal bare bruge den rigtig.....

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis