Bøje træ

Hej.
Hvordan bøjer man træ?
F.eks. til at lave en dækskærm til en træbil, eller til at lave en stol hvor man laver stolen af en hel plade og derefter saver ud, og til sidst bøjer det man vil have som ryglæn.
Jeg har hørt man kan varme det på en eller anden måde, men det er vist kun på fabrikker og rigtige værksteder.

Nogen der har en løsning?
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har vedhæftet et billede af en stol som vist er lavet af en hel plade (har ikke selv lavet stolen, den er købt), skåret ud, og så er det der skulle være ryglænet er blevet bøjet.
Det at kunne bøje træ i forskellige faconer, har der altid været en interesse for. Det er imidlertid ikke så let - især hvis det skal bøjes kraftigt. I stedet for at jeg holder det store foredrag om 'stukning', vil jeg henvise til dette sted:
http://trae.net/Dokumenter/Print.asp?DokumentID=177

Du viser et billede af en stol. Sæde/ryglæn er lavet af flere lag finér, som er limet sammen under højt tryk.

Hvis du selv vil prøve at lime noget i facon, skal du først lave en skabelon, du spænder dit emne op i. Skabelonen skal 'overdrives' lidt, fordi emnet vil ændre sig lidt, når det er løsnet fra skabelonen.

Svend Erik

Bygningssnedker

Det link har jeg kigget på før, men ikke rigtig forstået hvordan en amatør som mig, uden for mange penge og ikke med et rigtigt værksted kan gøre det.
Jeg har læst om alle de tre metoder man kan bruge og damp er vist det nemmeste men der kan man vist ikke bøje træet ligeså meget, og jeg vil tro at jeg skal bøje træet meget for at lave den dæk skærm. Jeg har vedhæftet et billede af en bil der har sådan en skærm som jeg vil lave.

Jeg forstår ikke helt hvordan man bøjer træet med den der stukningsmetode :/
Skal jeg bare save min dækskærm ud.. Og hvad så? Forstår det ikke lige helt. Så skal det være fugtigt og hvad skal man så gøre? "særlige teknikker" står der, men hvad er de teknikker så.. Er lidt forvirret...Og så står der det skal være varmt, altså både fugtigt og varmt? Hvordan gør jeg det så varmt? Kan jeg gøre det ligesom dampmetoden, over en kedel?
Kan man evt bare gøre det via dampmetoden, save det ud i små stykker, bøje de forskellige stykker ved at holde det over en kedel, og så til sidst lime alle stykkerne sammen - eller?
Citat fra Simonth2

Kan man evt bare gøre det via dampmetoden, save det ud i små stykker, bøje de forskellige stykker ved at holde det over en kedel, og så til sidst lime alle stykkerne sammen - eller?

Det kunne godt lyde som om der er noget du har fået galt i halsen, hvis du vil lave sådan en skærm som på den flotte oldtimer skal du først lave en skabelon der er spejlvendt i forhold til skærmen, d.v.s. den del af skærmen der vender op ad skal være den del du lægger det første lag på skabelonen. og så er der tale om meget tynd finer ca. 0,8 mm. som du både kryds og diogonal limet. Jeg vil sige det på den måde hvis du aldrig har prøvet noget sådant før så hold dig langt væk fra det projekt, det er ret omfattende.

Når man damp koger træ er det ikke bare hen over en keddel, men i en gris det er en lang beholder med et ristværk i bunden så dampen kan komme ind i træet over alt, det er ikke alt træ som er lige velegnet til at blive kogt, men eg ask og bøg kan koges så det næsten er som at bøje en svamp, men det skal gå meget stærkt og faconnen kan ikke ændres når træet begynder at blive koldt igen, det kan ikke koges to gange det vil så blot splindre hvis man forsøger at bukke det igen. Reglen er at for hver tomme træet er tykt skal det koge i timer og der skal meget damp til, en husholnings keddel kan slet ikke leverer damp nok der skal en større damp keddel til for temperaturen skal op omkring de 85 grader før træet bliver til at bearbejde.

V.h Håndværkeren smile
Annonce
Problemet med at få nok damp, kan løses ved at bruge en tapet damper.. Den er særdeles velegent til formålet og kan lejes i de fleste byggemarkeder
_______
MVH.. Jørgen
en ting jeg ikke forstår af jeres indlæg: kan man ikke bøje eks. krydsfiner? det er jo ikke massivt... hvad med mdf plader?

Og en sidebemærkning - hvor køber man "ægte" træ? Hvor køber man melamin osv?
Citat fra tangstad

en ting jeg ikke forstår af jeres indlæg: kan man ikke bøje eks. krydsfiner? det er jo ikke massivt... hvad med mdf plader?

Og en sidebemærkning - hvor køber man "ægte" træ? Hvor køber man melamin osv?


NEJ ! du kan ikke bøje krydsfiner, bare navnet skulle få dig til at tænke på hvordan en sådan plade var limet sammen. Og så aligevel jo, men så er det meget tynd kysfiner der er tale om, og du kan kun bøje det i en retning, ikke som den bilskærm som der i starten bliver henvist til. MDF plade er så vidt jeg er orienteret sammenpressen savsmuld, det kan slet, ikke bøjer heller ikke med damp, der vil jeg tro at pladen blot går i opløsning lige som spånplader.

Til din sidebemærkning vil jeg sige at du sandsynlivis ikke kan købe det hos grønthandleren, men mon ikke de har så meget af det på en trælast at de også sælger af det !!!!!!!!!

V.h Håndværkeren cool
totalt iorden smile

undrede mig bare oven den aj stol af krydsfiner...?

Ægte træ har de ikke i silvan- måske tyrkeren på hjørnet? smile
Hvis ikke det er "Ægte træ" de sælger i Silvan - hva fa´en er det så?? confused

Med venlig hilsen

Fladder
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis