Fingersamling og andre træsamlinger...

Hej

Nogen herinde der kan hjælpe med at forklare hvordan man laver fingersamlinger af eksempelvis skuffer selv. Udskærer man vhja. skabelon og overfræser? Findes der en maskine?

Har også kigget på en "fiske" maskine - nogen erfaringer med en sådan?

pft.

Martin

ps. endelig blev jeg medlem... dejligt sted det hersmile
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeps, du anskaffer en skabelon til overfræseren, og et par relevante fræsejern.

Muligheden for at bruge sav og stemmejern eksisterer da - men kræver en smule mere øvelse *host* (og tålmodighed)

mvh
Søren
Tusind tak for de gode svar... fandt jo så lige ud af hvad fingersamlinger hedder på engelsk!

God weekend!
Den "rigtige" samletype til skuffer hedder en "sinkesamling" - og det er ikke fordi den er opfundet af en sinke.

Til overfræseren kan anskaffes et "Sinke-aggregat, et "Sinke-jern" og en "Kopi-ring" der passer melem "fingrene" i sinke-aggregatet.

Efter et par prøver er du hurtigt VerdensMester til at lave skuffe-samlinger uden brug af hverken søm eller skruer.

Den kan også bruges til at "forlænge" brædder med. Sådan en limet samling er ofte stærkere en bræddet selv. ( God til Stern og Vindskeder.)
hej ved godt tråden er gammel. men jeg har faktisk aldrig helt forstået ideen med kopiringen og dens virke i praksis. sinkesamling det er fordi tapperne er forsinket, så de ikke er synlige fra forsiden ikk???
Annonce
Hej.
Interessant emne. Jeg kan ikke svare på dit spørgsmål, men for underholdningens skyld, ka du lige på youtube søge på: dovetail with chainsaw

mvh

 varmetossen

Her er et link til skive tekniske skole, der er alt hvad hjertet begære om træ og maskiner.

http://www.e-wood.org/index.html

Steen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis