Ferskvands køling

Hej!

Er der nogen, der har erfaring med at ombygge en søvandskølet diesel motor til ferskvandskøling. Jeg ved godt der kan købes færdige kit, men jeg tænker egen fremstilling.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En varmeveksler fra en VVS forhandler er alt hvad du behøver. Veksleren kobles på motorens kredsløb, vandpumpen sørger for den fornødne cirkulation.
Søvandspumpen sender saltvandet igennem vekseleren, og du har en ferskvandskølet motor. Dog skal du være opmærksom på galvanisk tæring, og du skal have en zink anode ind i kredsløbet.

I princippet er det enkelt, men om det også kan betale sig er et andet spørgsmål. En "VVS varmeveksler" fylder lidt mere end de færdige kits, man kan købe.

Mvh.
bodker

hej du skal lige være opmærksom på, at med ferskvandskøling lader man motortemp. stige, og du får nok brug for en decideret oliekøler, det lavede jeg engang, ved at montere et et par vindinger kobberrør i bundkarret, og lade fersvandet løbe den vej igennem. vi lavede kølingen med kobberrør under bunden af båden, det blev drevet rundt af cirkulationspumpen, der var en ekspansionsbeholder i systemet. fordelen var, at det var frostsikkert, såfremt der var frostvæske på, og saltvand kun blev brugt til at køle udstødning. Motoren var en Mercedes 180 diesel. 1 ulempe / fejl var der dog, hvis man kørte længe på fuld hammer, skulle man køre langsomt i et par minutter inden man stoppede motoren, ellers kunne den finde på at koge lidt vand af.
Systemet bruges af mange kuttere, det skal helst være lidt overdimensioneret, og så skal termostaten regulere temp.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Kan en almindelig varmeveksler holde til det miljø, ville umiddelbart tro at saltvandet er for aggresivt. Der skal vel også en eller anden form for ekspansions beholder på
Citat fra Livet er at sejle

Hej!

Er der nogen, der har erfaring med at ombygge en søvandskølet diesel motor til ferskvandskøling. Jeg ved godt der kan købes færdige kit, men jeg tænker egen fremstilling.



hei
jeg bygget om min motor en ferryman 13 hk , jeg monterte på en vannpumpe til som jeg har til sjøvann så var jeg på en skrotplass å fikk en gammel varmeveksler til hydraulikk som er rustfri ( oiltech PWO B8-30 coolers) den skulle kunne gå fra 8kw til 30kw, så monterte jeg på termostat på kjølevannet ut fra motoren.
Jeg monterte også på en ekspansjons tank til kjølevannet
så har jeg montert inn en trykkbryter på sjøvannsiden slik at jeg alltid vet at det er trykk nok i systemet og nivå bryter i ekspansjonstanken til kjølevannet
da får jeg alarm hvis noe er galt (gummi impeller dorlig ,lekkasje i kjølevanssystem
det er flere år siden å det fungerer fint

rolleyes hilsen tor l

tor l
Hej tor

Det var da pussigt det er også en ferryman motor jeg vil modificerer, ganske vist kun på 11 hk, men alligevel.
Den termostat du monterede, hvordan og hvilken type?
Hvordan virker en trykbryder og hvorfor en nivå bryder i ekspansions tanken. Det er samme ide jeg har gået med nemlig at bygge noget op af genbrugsmaterialer.

Hilsen

Ole
Annonce
hei
sender noen bilder av vannpumpe og termostathus.
ternostaten stammer fra en datsun sherry resten har jeg laget selv av rustfritt rørkapp


hilsen
tor l

tor l
Citat fra tor l

hei
sender noen bilder av vannpumpe og termostathus.
ternostaten stammer fra en datsun sherry resten har jeg laget selv av rustfritt rørkapp

hilsen
tor l


Hej tor

Det lyder godt, mange tak.

hilsen
Ole
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis