Ferskvands køling Livet er at sejle 4 4520 02-08-2006 20:03 Hej! Er der nogen, der har erfaring med at ombygge en søvandskølet diesel motor til ferskvandskøling. Jeg ved godt der kan købes færdige kit, men jeg tænker egen fremstilling. 7 svar Følg tråden Annonce Annonce Annonce
bodker 507 9230 03-08-2006 06:39 En varmeveksler fra en VVS forhandler er alt hvad du behøver. Veksleren kobles på motorens kredsløb, vandpumpen sørger for den fornødne cirkulation.Søvandspumpen sender saltvandet igennem vekseleren, og du har en ferskvandskølet motor. Dog skal du være opmærksom på galvanisk tæring, og du skal have en zink anode ind i kredsløbet. I princippet er det enkelt, men om det også kan betale sig er et andet spørgsmål. En "VVS varmeveksler" fylder lidt mere end de færdige kits, man kan købe. Mvh. bodker
lynæs 5071 5400 03-08-2006 07:58 hej du skal lige være opmærksom på, at med ferskvandskøling lader man motortemp. stige, og du får nok brug for en decideret oliekøler, det lavede jeg engang, ved at montere et et par vindinger kobberrør i bundkarret, og lade fersvandet løbe den vej igennem. vi lavede kølingen med kobberrør under bunden af båden, det blev drevet rundt af cirkulationspumpen, der var en ekspansionsbeholder i systemet. fordelen var, at det var frostsikkert, såfremt der var frostvæske på, og saltvand kun blev brugt til at køle udstødning. Motoren var en Mercedes 180 diesel. 1 ulempe / fejl var der dog, hvis man kørte længe på fuld hammer, skulle man køre langsomt i et par minutter inden man stoppede motoren, ellers kunne den finde på at koge lidt vand af.Systemet bruges af mange kuttere, det skal helst være lidt overdimensioneret, og så skal termostaten regulere temp. Lav det selv - det gi'r de bedste klagemulighederErikChristensen LDS Tip Automatisk tip Altid lave priser hos Harald Nyborg! Se ugens bedste tilbud her
Livet er at sejle Trådstarter 4 4520 03-08-2006 15:19 Kan en almindelig varmeveksler holde til det miljø, ville umiddelbart tro at saltvandet er for aggresivt. Der skal vel også en eller anden form for ekspansions beholder på
tor l 28 4550 07-08-2006 16:05 Citat fra Livet er at sejleHej! Er der nogen, der har erfaring med at ombygge en søvandskølet diesel motor til ferskvandskøling. Jeg ved godt der kan købes færdige kit, men jeg tænker egen fremstilling. heijeg bygget om min motor en ferryman 13 hk , jeg monterte på en vannpumpe til som jeg har til sjøvann så var jeg på en skrotplass å fikk en gammel varmeveksler til hydraulikk som er rustfri ( oiltech PWO B8-30 coolers) den skulle kunne gå fra 8kw til 30kw, så monterte jeg på termostat på kjølevannet ut fra motoren.Jeg monterte også på en ekspansjons tank til kjølevannet så har jeg montert inn en trykkbryter på sjøvannsiden slik at jeg alltid vet at det er trykk nok i systemet og nivå bryter i ekspansjonstanken til kjølevannetda får jeg alarm hvis noe er galt (gummi impeller dorlig ,lekkasje i kjølevanssystemdet er flere år siden å det fungerer fint hilsen tor l tor l
Livet er at sejle Trådstarter 4 4520 09-08-2006 17:28 Hej tor Det var da pussigt det er også en ferryman motor jeg vil modificerer, ganske vist kun på 11 hk, men alligevel.Den termostat du monterede, hvordan og hvilken type?Hvordan virker en trykbryder og hvorfor en nivå bryder i ekspansions tanken. Det er samme ide jeg har gået med nemlig at bygge noget op af genbrugsmaterialer. Hilsen Ole LDS Tip Automatisk tip Altid lave priser hos Harald Nyborg! Se ugens bedste tilbud her Annonce
tor l 28 4550 10-08-2006 12:30 hei sender noen bilder av vannpumpe og termostathus.ternostaten stammer fra en datsun sherry resten har jeg laget selv av rustfritt rørkapp hilsentor l tor l
Livet er at sejle Trådstarter 4 4520 10-08-2006 12:39 Citat fra tor lhei sender noen bilder av vannpumpe og termostathus.ternostaten stammer fra en datsun sherry resten har jeg laget selv av rustfritt rørkapp hilsentor l Hej tor Det lyder godt, mange tak. hilsenOle