Værktøj

Jeg har ikke meget værktøj, men vil gerne til at etablere en ordentlig værktøjskasse. Men hvilke værktøj skal i, jeg kender ikke så meget til mærker indenfor værktøj. God kvalitet til fornuftige penge, hvilke mærker kan du anbefale. Jeg skal bruge både alm. værktøj og el værktøj.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Omalley

Jeg har ikke meget værktøj, men vil gerne til at etablere en ordentlig værktøjskasse. Men hvilke værktøj skal i, jeg kender ikke så meget til mærker indenfor værktøj. God kvalitet til fornuftige penge, hvilke mærker kan du anbefale. Jeg skal bruge både alm. værktøj og el værktøj.


Lidt input - kender jo ikke dit behov:
Skiftenøgler, (en lille og en større), vandpumpetang, spidstang, skævbider
Skruetrækkere - 2-3 stykker med lige kærv.
1 isoleret med lige kærv til diverse stikkontakter m.m
2-3 med PH kærv i str. PH0-PH1-PH2 (ikke PZ kærv... PH Skruetrækkere kan bruges til skruer med PZ kærv, men ikke omvendt)
Et par hamre i de størrelser du har brug for.
Et sæt Unbrako-nøgler
En god solid hobbykniv, som er nem at skifte klinger på.
Tommestok
Vaterpas

Mærker: Tjaeh, pris og kvalitet hænger jo generelt sammen. Bacho kan anbefales indenfor skruetrækkere, vvs-værktøj, tænger m.m.

Elværktøj; En god akkuboremaskine med et godt bitsæt, og et sæt kvalitetsbor til hhv træ/metal/beton.
Det er rimeligt nemt at finde Bosch's hobbyserie (grøn) med 2 batterier for 6-800,-.. hvis det er mere krævende så gå efter den blå serie hvor man for en 5-700 ekstra får flere kræfter og bedre batterier. I min mening får man meget for pengene her.

Så skulle der være til at hænge et billede eller to op biggrin

Søren
Det kommer jo lidt an på, om du skal bygge eget hus - eller bare sætte billeder op i en lejlighed wink

I tilgift til Sørens liste, vil jeg tilføje:
En vinkel
Fladmejsel - også kaldet elektrikermejsel
En polsøger
Lille syl (evt. en gl. skruetrækker, der slibes spids)
Dorn (til at dykke søm)
Torx-skruetrækkere 10-15-20-25-30
Lille nedstryger
Evt. en eller to små skruetvinger
Bindetang - kan med lidt god vilje også bruges som knibtang og bider desuden det meste over.
Sav

Mht. boremaskinen - meget enig med Søren. Hvis du har brug for slagbor, så vil jeg anbefale at købe en alm. Men med gode bor er slagbor meget sjældent nødvendigt!

Jeg sværger også til Bahco/Stanley (samme ejer) - og du kan spare en hel del ved at se efter tilbud. Generelt er HN de billigste med disse varer, hvis man ikke har afgang til håndværkerbutikker.
Hultafors går du ikke forkert af, mht. waterpas og måleværktøj.

Men men men - min yndlingshammer er stadig en sag til - tror nok det var - en 10'er. Mere end 15 år gammel og har været brugt og misbrugt utroligt meget.

God fornøjelse!!!

Mvh.

Jan R.
som de andre siger afhæger det hvad du skal bruge værktøjet til.
Fast i min lomme ligger en hobbykniv, tommestok og en tømmer blyant.
En Akku skru/boremaskine er også lige indenfor rækkevidde. Jeg har selv en Black and Dekker, 14,4 w - den klarer det meste.
Jeg vil i tilleg til de de andre har skrevet, også købt en god skev bider. Den er god til mange ting
ellers god jagt

Cold be heart and hand and bone, cold be travelers far from home... they do not see what lies ahead when sun has failed and moon is dead.
m.h.t. stiksav, geringssav og rundsav/dyksav så vælg at købe kvalitet fra starten. Jeg tror jeg har haft 4-5 stiksave som alle på et tidspunkt ikke længere kunne save lige (nogen af dem kunne ikke engang fra ny af). Har en blå Bosch - den saver snorlige - selv efter massiv brug ifm en ny tilbygning jeg har lavet. Rundsave - samme problem - de billige er tunge og har dårlige klinger. Jeg har en Festo dyksav - det er guf.
Annonce
Jeg kan huske for ca. 10 år siden.... Det var jul og vi skulle til at pakke gaver op. Alle var stopmætte af det store julebord, og vi havde da også fået det at drikke som var nødvendigt for at opretholde væskebalancen.
Jeg får det sædvanlige fra bedsteforældre og sår´n. Men det der interesserede mig mest var den store pakke som var fra de gamle. Jeg havde luret lidt på den. Den mindede i størrelse og vægt som en god stor og solid værktøjskasserolleyes Men ak!! Da jeg pakkede den ud var det som at få slået tænderne ud med et gammelt brækjern.... Det var en skrub-af-pakke, med alt indenfor tallerkener over kopper til bestik... Sad Sad Christmas...

Men Nå!! Det var et lille sidespring. Da jeg så til min fødselsdag et par måneder senere fik min elskede værktøjskasse begyndte den store jagt. Og den er stadig igang!! Jeg har stort set alt det jeg skal bruge. Men der er stadig plads til mere, og noget bliver jo slidt.

Jeg har det med værktøj som kvinder har det med tøj og smykker; Det er helt sikkert at jeg ikke kan undvære det, og det er næsten også sikkert at jeg ikke bruger det ret mange gange før jeg skal have nyt.... !! :-)

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Det undrer mig, at der endnu ikke er nogen der har skrevet stemmejern. Dem kunne jeg simpelthen ikke undvære, 6 12 16 20 og 25 mm, ydermere er en god høvl heller ikke af vejen, mærker for disse ting Bacho til stemmejern og Stanley til høvl.

Og hvis der skal lidt ekstra til så er et par gode tømmerjern/afbindingsjern heller ikke dårlige at have. Stanley 16 og 28 mm.

Og hvad med en fukssvans, det er jo ikke altid at elværktøjet er sagen.
Og en smigvinkel kan man da heller ikke undvære, og et lille koben, et af de blå eller røde med den brede fod, vist nok Hultafors.

Nå det blev til lidt mere, end jeg selv havde regnet med.
Skiftenøgler og tænger, Bacho er noget af det bedste man kan få, men nogle af billigmærkerne som Tapira og Knipex er ret gode og koster en trediedel.

Techos topnøglesæt er gode til en rimelig pris.

Skruetrækkere og skruebits skal være topkvalitet.

Generelt skal man vurdere pris i forhold til behov, hvis du kun skal bruge en vinkelsliber til at skære et rør eller et rundjern over en gang om året dækker en til 75 kr. i Fakta fint dit behov, og kinesiske rørtænger tilsvarende til at løsne en vandhane når der skal skiftes pakning.

Hilsen Aksel
Jeg siger mange tak for hjælpen, jeg håber i vil blive ved med at skrive hvis i kommer i tanke om mere

Hilsen Omalley
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis