Gammel/ny mur i kælder behandling

Hvad skal jeg gøre ved mine mure i min tørre kælder? jeg er igang med at renovere hus og der er kalk på noget af det og det der er blevet repareret er rå mursten.

Planen er at fjerne så meget kalk som muligt. (Gider ikke kalk da det smitter af)

Kom med forslag til hvad jeg skal gøre ved væggene!

Hvis man skulle bruge skalcem på væggene hvordan laver jeg så en pæn overflade/struktur på stenene så?
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Da jeg overtog mit nuværende hus var kælderen også kalket. Ja, faktisk tror jeg nok at den var henholdsvis vandskuret, kalket og malet med limfarve afhængigt af hvilken væg man kiggede på.
Kælderen havde gennem mange år (læs: siden sidste verdenskrig) været pakket op med alskens skrammel, og væggene var derfor mildest talt jordslåede, afskallede og meget lidt kønne at kigge på.
Jeg overvejede også bare at male det hele med Skalcem eller Cempexo, men blev enig med mig selv om, at jeg ville blive træt af ikke at have lavet en ensartet bund først.
Efter råd fra andre valgte jeg at afrense væggene med en facadefræser. Den kan bedst beskrives som en excentersliber med diamanthoved, beregnet til at fræse overfladen af murværk.
Resultatet blev rigtigt flot, og lige nu er mine kældervægge helt rene og jævne murstensvægge, som afventer at de skal vandskures.

At fræse væggene ned er relativt hårdt. Det tog mig en uge at komme igennem hele kælderen. Og det sviner. Du gør dig ingen forestilling om, hvor mange sække støv der skal bæres ud efterfølgende :-)

/Jan
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også