Brændekløver og stor undren over opgivet flækkepres.

Hej LDS'er.

Stod forleden dag og så på en ny brændekløver til montering på en traktor. Der var hele to modeller at kigge på. Her er de tekniske data for de to modeller:

Kløver 1: Flækketryk 6.5 ton ved et pumpetryk på 180 bar. Stemeldiameter=5 cm.
Kløver 2: Flækketryk 22 ton ved et pumpetryk på 150 bar. Stempeldiameteren=6.5 cm.

Hvis jeg ikke husker helt galt fra min skoletid for mere end 30 år siden, er 1 bar=et tryk på 1 kg pr kvadrat cm og formlen for en skives overflade=radius*radius*pi. Mit regnestykke for de to kløveres formåen ser således ud:

Kløver 1: 2.5*2.5*3.14*180=3532.5 kg.
Kløver 2: 3.25*3.25*3.14*150=4974.9 kg.

Øh, det er jo temmeligt langt fra hvad fabrikanterne lover når jeg regner på flækketryk, især på kløver 2. Mit spørgsmål er nu: Er det mig der har misforstået hvordan flækketrykket udregnes eller er det fabrikanterne der ikke kan ?

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Leif.
Jeg kunne forestille mig at det er salgs fiduser og ikke en dyt andet, mange af de salgs assistenter aner ikke meget om den vare de skal sælge, så der bliver bare skrevet noget og hvis så du hopper på den så er det jo godt for dem.
Jeg ville ikke selv kunne gennemskue en sådan salgs reklame, men har heller aldrig lært at regne den slags ud.
Men jeg kan fortælle dig at i min brance vil nogen kunder bare snydes, jeg er Skrædder og har ofte oplevet at en kunde har fundet eks. en nederdel der bare sidder perfekt på damen, men der står den forkerte størelse i ! Damen har altid brugt en str. 38 og i denne model står der str. 42 det kan bare ikke passe, for hun har aldrig haft behov for så stor en størelse. Så siger jeg til kunden /Damen at jeg lige vil se på lageret om jeg har en i str. 38.
Men jeg går ud og snitter størelses mærket ud og sætter en str. 38 i istedet, så bliver damen glad og jeg tjener penge.
Forstår du hvor jeg vil hen ?

V.h Håndværkeren
Hej Håndværker.

Ja og jo, forstår på en måde godt hvor du vil hen. Åh, du har vel solgt elastik i metermål, godt strukket ?

Menn, de tekniske data på en maskine skulle jo gerne stemme overens med virkeligheden. Hvis kunden kan bevise at det, der er opgivet ikke passer, er det vel forhandlerens/importørens/fabrikantens plikt at få varen til at opfylde de tekniske data. Håber du forstår ?

Spurgte jeg egentelig ikke også, ok indirekte, om mine evner til udregning af flækketryk var ok ?

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Citat fra Nitter

Hej Håndværker.

Ja og jo, forstår på en måde godt hvor du vil hen. Åh, du har vel solgt elastik i metermål, godt strukket ?

Menn, de tekniske data på en maskine skulle jo gerne stemme overens med virkeligheden. Hvis kunden kan bevise at det, der er opgivet ikke passer, er det vel forhandlerens/importørens/fabrikantens plikt at få varen til at opfylde de tekniske data. Håber du forstår ?

Spurgte jeg egentelig ikke også, ok indirekte, om mine evner til udregning af flækketryk var ok ?

Den sidste først, jeg har som sagt ikke forstand på den slags regning, så for mig ser det rigtigt ud.
Ja jeg forstår godt hvor du vil hen, men hvormange tror du lige der overhovedet læser brugsforviringen og de tekniske dataer på sådan en maskine. Næh du ! Hjem i haven i stikket med dyret og så har det F.... bare at virke ellers går "vi" bare ned og klager.
Nej jeg sælger slet ikke elastic kun færdig vare, det er en fast politik jeg kører med, ellers ville jeg ikke have tid til at arbejde når alle lige kunne komme efter lidt af dit og lidt af dat.

V.h Håndværkeren smile
Hej Nitter

Mon det kunne være noget med, at arealet der presses på (spidsen på kilen) er mindre end stempeloverfladen

Jo mindre areal kraften skal forplante sig på, jo højere tryk må det give

Men ellers er jeg enig - en gang salgsævl...

Med venlig hilsen

Fladder
Hej Fladder.

Tja, har også tænkt den tanke men gået væk fra den igen af 2 grunde:

1. Hvordan definerer man lige arealet på spidsen af en spids kile ?
2. Kløver 1 har en meget spids kigle i forhold til kløver 2, så hvis begge fabrikanternes data er rigtige, burde kløver 2 slet ikke kunne lave så stort et flækkepres som den er opgivet til i forhold til kløver 1.

PS. Begge kiler er ca lige lange (høje).

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis