Hul i hækken!

Hej

Jeg har et problem med min hæk i kolonihaven.

Der er et stort hul i hækken og det ser ud som om der er en masse forskellige typer planter, dem der havde haven før mig har måske plantet noget som har kvalt hækken...

Hvad gør jeg for at lukke hullet?

haek.jpg

/Tak

DR/\KE
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Drake

Hej

Jeg har et problem med min hæk i kolonihaven.

Der er et stort hul i hækken og det ser ud som om der er en masse forskellige typer planter, dem der havde haven før mig har måske plantet noget som har kvalt hækken...

Hvad gør jeg for at lukke hullet?

haek.jpg

/Tak

Det problem kender jeg godt, eller skulle jeg mon skrive kendte det godt, for nu er det lavet på en måde som selv naboerne syntes ser rigtig pænt ud.
Først skal du have fjernet alt det gamle ukurente hæk, arbejd lige jorden igennem og plant så nye hækplanter af samme art som resten af hækken. Bagved opstiller du så et pænt pileflet hegn, sådan ca. en god halv meter inde i haven, så de nye hækplanter for noget lys og luft omkring sig. Men det tager tid at få en ny flot hæk. Planter du hækken nu skal du først klippe den ned til ca. 15 cm over jorden til næste år, i efteråret klipper du den så tilbage ca. til 20 cm. over jorden. Året efter lader du den blive 10 cm. højere og så fremdeles. det tager omkring 8 til 10 år at fremstille en flot hæk i en meters højde.

V.h Håndværkeren smile
Det er ikke længere normalt at klippe nye hækplanter i toppen før de har nået den ønskede højde, klip udelukkende på siderne.

Vent til efteråret med at plante,
Citat fra akselj

Det er ikke længere normalt at klippe nye hækplanter i toppen før de har nået den ønskede højde, klip udelukkende på siderne.

Vent til efteråret med at plante,


Det er muligt det ikke længere er normalt i de kredse hvor du kommer, men en sund og stærk hæk får man ved en kraftig stamme der har små grene fra ca. 10 cm. over jorden.

V.h Håndværkeren smile
Citat fra Sniffer

Man kan altså også købe store hækplanter, så ventetiden ikke bliver så lang.


Det er rigtigt Sniffer, men de er også noget dyrere.

V.h Håndværkeren smile
Ja Håndværkeren har desværre helt ret, klip din nyplantede liguster ( stedsegrøn ) ca 10 cm. over jorden, så får du en tæt og kraftig hæk hele vejen op og ikke det der er på DrakeS billede ude til højre.

Der er ingen ide i at købe ligusterplanter på 2 m.

Bøgehækken skal først klippes, når den har nået den ønskede højde, der kan det måske være en god ide at købe store planter ? Mhv.

Benny N.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis