Galvanisk tæring

Jeg er igang med at installere et solfangeranlæg med tilhørende varmtvandsbeholder med 2 varmevekslere. En til solfanger og en til centralvarmefyr. Disse 2 varmevekslere er jo lukkede systemer og burde ikke give anledning til galvanisk tæring da hele solkredsen er opbygget med kobberrør og messing fittings. Centralvarmedelen er opbygget i sorte rør med enkelte messingsamlinger til beholder.
Nu er jeg så stødt på et problem med brugsvandsdelen (se vedlagte tegning/billede). Billedet er lavet af en vvs-mand, som desværre er rejst på ferie de næste 3 uger!

Tegningen/billedet viser brug af sorte rør (vinkel og T-stykke), skulle det ikke have været galvaniserede dele, da man ikke benytter sorte rør til brugsvand?

Hvilken rørtype skal bruges mellem kontraventilen og temperaturreguleringen uden at der opstår galvanisk tæring, kan jeg her bruge galvaniserede rør?

Min eksisterende brugsvandsdel er opbygget med galvaniske rør på det kolde vand og kobber på det varme vand.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Korrekt at man ikke bruger sorte rør til brugsvand. Det er til centralvarme osv. hvor du ikke skal indtage og bruge det.
Den opbygning er helt gal, og jeg forstår ikke at en faglært kan finde på at lave det sådan.

Galvaniserede fittings ville ikke gøre det ret meget bedre, de tæres også når de monteres sammen med messing, det skal laves med messing det hele.

Hilsen Aksel
Citat fra akselj

Den opbygning er helt gal, og jeg forstår ikke at en faglært kan finde på at lave det sådan.

Galvaniserede fittings ville ikke gøre det ret meget bedre, de tæres også når de monteres sammen med messing, det skal laves med messing det hele.

Hilsen Aksel


Tusind tak for svaret, jeg har de sidste dage brugt meget tid foran computeren for at finde en løsning og svar. Jeg er nået frem til samme løsning som du kommer med.

Jeg har udskiftet T-stykket og vinklen med messing og desuden har jeg sat et PEX-rør mellem kontra-ventilen og temperaturreguleringen.
Er det korrekt?

Jeg skal have en alvorlig snak med min vvs-manden som har solgt mig anlægget.

Hilsen Per
Hej

Jeg skulle lige til at foreslå det som du selv har gjortwink

mvh Anders
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis