markise på dårlig mur

hejsa jeg har lige købt en flot markise som jeg gerne ville montere men....
muren hvor jeg vil montere den er lavet af mursten da jeg borede ind i murstenen begyndte den at ryste hvorefter jeg kunne rykke murstenen ud.

husets facade er ved at blive renoveret og er derfor lige blevet sandblæsy så der mangler nok omkring 1-cm fuge målt fra murstenens front.

det som jeg tænkte på nu da jeg jo alige vel skal lave facade om jeg så sku skrabe fugen ud og sprøjte en eller anden form for epoxy ind mellem de omkring værende sten eller om jeg helt skal opgive at montere den?

hvis at jeg kan klare det med epoxy hvad skal det så være for noget?
er der bedre bare at grave fugen ud og så fuge det op med almindelig beton?
den nederste bolt til markisen er midt i en fuge så den skal helt sikkert have en eller anden for for noget klæbe snask.

glæder mig til at se nogen gode svar smile
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis hele facaden skal have nye fuger kunne du da tage et par sten ud og sætte nogle gevindstænger i en skinne. Og derefter lade dem stritte ud hvor markisens beslag skal sidde.

Bare et forslag!! :-)

Hilsen Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
ja det er rigtig det var en mulighed
...bed dog ikke om jeg kan komme til for hulmursisoleringen..

er der andre gode bud ??
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej Koron.
Den går ikke med blot en skinne, tænk på hvilken belastning du sætter det lille stykke mur i når du trækker markisen ud, der er virkelig bræk på. Du er nødt til at have bolte igennem muren til en ankerplade på den invendige side af muren. Og det kan godt laves pænt så der kun er en bolt med en stor skive under inde i stuen. skivens diameter skal være ca. 50 mm. som et absålut minimum. skulle du bolte den i stenene udvendigt skal du bruge expantions bolte, og så har vi baladen for så vil mustenen sandsynligvis flække.

V.h Håndværkeren
Jeg skal ikke kunne sige om muren kan klare belastningen eller ej, men ekspansionsbolte har absolut intet at gøre i en mursten! Presset fra bolten vil få murstenen til at smuldre eller flække - måske ikke øjeblikkeligt, men helt sikkert inden for en overskuelig fremtid. Her ville jeg istedet anvende franske skruer med dertil hørende rawplugs.

Mvh. Steinaa
Det har jeg jo skrevet, din Odder !
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Odder? Nej, jeg er tvilling....

Du giver jo ikke noget alternativ til din ekspansionsbolt, du skriver blot at det er måden at gøre det på og i samme åndedrag skriver du at det er noget skidt...
Du har formentlig en gammel mørtelfuge, som har set bedre dage wink
Disse har en tendens til at kunne "rystes" løs, når man borer i dem med slag.
Hvorfor løsningen er - aha - at bore uden. En ordentlig boremaskine og et godt bor - så går det fint!

Den eller de sten, som er løse, monteres du igen med en cementmørtel.

Til monteringen kan du bruge "kemiske" bolte - kan ikke huske deres rigtige betegnelse. Udtræksstyrken er fænomenalt høj.

Mvh.

Jan R.
Citat fra steinaa

Odder? Nej, jeg er tvilling....

Du giver jo ikke noget alternativ til din ekspansionsbolt, du skriver blot at det er måden at gøre det på og i samme åndedrag skriver du at det er noget skidt...

Hej Tvilling !
Jeg syntes du skulle læse indlæget en gang til, og så få den del med hvor jeg foreslår at manden bruger gennemgående bolte.

V.h Håndværkeren smile
"skulle du bolte den i stenene udvendigt skal du bruge expantions bolte, og så har vi baladen for så vil mustenen sandsynligvis flække"

Jeg har læst det indtil flere gange og jeg kan ikke finde noget "udvendigt" alternativ til dine ekspansionsbolte, hvilket er det eneste jeg har kommenteret. Din løsning med gennemgående bolte har jeg ingen kommentarer til...
Citat fra steinaa

"skulle du bolte den i stenene udvendigt skal du bruge expantions bolte, og så har vi baladen for så vil mustenen sandsynligvis flække"

Jeg har læst det indtil flere gange og jeg kan ikke finde noget "udvendigt" alternativ til dine ekspansionsbolte, hvilket er det eneste jeg har kommenteret. Din løsning med gennemgående bolte har jeg ingen kommentarer til...

Der er ikke noget udvendigt alternativ, jeg tror ikke på at det vil kunne holde.
Jeg tænker på vægtstangs princippet, og med sådan en markise der er slået ud og bliver rusket et par gange eller tusinde i løbet af sommeren vil simpelthen rive murstenen ud af muren.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også