tromlebremseproblem i regnvejr

Hej

jeg har lige været jylland rundt på min BMW R60/6. Det var pragtfuldt vejr, men fredag oplevede jeg min første tur på cyklen i regnvejr. Og jeg blev pænt overrasket da jeg ville bruge forbremsen som er en tromlebremse. Normalt skal man hive ret hårdt i den for at få effekt. Men i regnvejr blev den MEGET følsom og blokkerede nærmest ved den mindste berøring. Det forsvandt dagen efter da det igen var tørvejr. Og det var ikke den våde vej der var skylden,- den bremsede meget anderledes.

Mvh Jan
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror nu ikke helt du skal afvise vej- og vejrforholdene. Når det regner og vejbanen er fedtet reduceres den bremsekraft der kan overføres en hel del. Hvis du er vant til at hive hårdt i bremsen kan det måske derfor være svært at docere den rigtigt. Du bør måske også kigge på hvor megen slidbane du har på fordækket. Den kontaktflade der er mellem dækket og vejbanen er altså meget lille. Derfor er det i regnvejr ret afgørende at dækket har et tilstrækkeligt mønster.

Tromlebremser kan have en del andre problemer med reduceret bremsevirkning, men da den virkede fint dagen efter er svaret nok som angivet ovenfor.
mvh
Macdonald
hey macdonald

Ja det var også min første indskydelse, men mener ikke at det er det.
Dækket er rimelig nyt.
Selv ved meget lav hastighed,- feks hen mod et kryds, blokkede den med det samme og gaflerne gik helt i bund. Som om fugten havde påvirket bakkerne eller noget, så den tog meget mere ved. Der var kæmpe forskel i forhold til dagen før og efter, og det kan ikke kun tilskrives fedtet vejbane.

mvh jan
Jeg har samme fenomen på min bil, i fugtigt vejr bremser den meget bedre, jeg har abs så den blokerer ikke.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Jan,

Enig - således som du beskriver det må det være noget andet der gør sig gældende. Lyder egentlig lidt skræmmende! Håber du finder fejlen hurtigt.

mvh

Macdonald
Ja de ter ret scary!!
har kastet spørgsmålet ud på en BMW hjemmeside også. Her er svaret at det er ret normalt, og at det skyldes bremsestøv som reagerer sådan når det bliver fugtigt.. Der hænger nu et spørgsmål, om der kan gøres noget ved det.

mvh jan
Annonce
Citat fra jancar

Ja de ter ret scary!!
har kastet spørgsmålet ud på en BMW hjemmeside også. Her er svaret at det er ret normalt, og at det skyldes bremsestøv som reagerer sådan når det bliver fugtigt.. Der hænger nu et spørgsmål, om der kan gøres noget ved det.

mvh jan


Hej jan
For mig lyder det som om dine bremser trænger til at blive gjort rene.. prøv at skille af og rengøre. Husk lige give bakkerne en tur med smerrellærred (ingen stavekontrol )
Har selv en 60/6, blev træt af tromlen og satte et /7 forhjul på... det dur :-)

Mvh Jan J
hey,- fik det her svar på www.bmw-classic.dk

Du har oplevet et typisk forbremseproblem med din 60/6´er. Alle /5´ere kan finde på at gøre det samme.
Du er nødt til at affinde dig med denne særhed, som du med nogle få tricks kan næsten eliminere.
Jeg har en /5, som efter vask og kørsel i regn er meget slem til at blokere forbremsen, og jeg har gjort det til en del at min kørerutine altid at "køre forbremsen varm". Dvs jeg altid kører meget langsomt medens jeg ganske langsomt finder forbremsens bremsepunkt. Med lidt forsigtighed fordamper vandet i bremsen på få sekunder.
Du kan ved grundig rens af bremserne og ved nøje justering af forbremsen minimere chancen. Du vil på bremsens udvendige dele se, at den har to bremsearme. Det drejer sig om at den ikke må gribe for kraftigt med nogen af armene - og helst først røre selve navet med den bagerste bremsebakke.
Du kan evt på nettet finde den rette måde, at justere forbremsen. Check evt "/5-united" - som er en gruppe, der beskæftiger sig med alle 1969 tom 1973-cykler. Din er lidt nyere, men mekanikken er den samme.
Held og lykke med cyklen.


Jeg vil prøve at kører den tør hvis det sker igen, og ved lejlighed rense og justerer den. Har fået lånt en Haynes manual på maskinen.
Jeg kan godt lide sådan som cyklen ser ud med tromlebremse. Var det bare en nyere tromlebremsemodel du skiftede til Jan J? Eller gik du over til skivebremse.

mvh jan
Citat fra jancar

Hej

jeg har lige været jylland rundt på min BMW R60/6. Det var pragtfuldt vejr, men fredag oplevede jeg min første tur på cyklen i regnvejr. Og jeg blev pænt overrasket da jeg ville bruge forbremsen som er en tromlebremse. Normalt skal man hive ret hårdt i den for at få effekt. Men i regnvejr blev den MEGET følsom og blokkerede nærmest ved den mindste berøring. Det forsvandt dagen efter da det igen var tørvejr. Og det var ikke den våde vej der var skylden,- den bremsede meget anderledes.

Mvh Jan

Hej Jan.
Jeg tror det ville være en rigtig god ide om du afmonterede forhjulet og fik renset den tromlebremse. Du skal slibe selve aluminiummen på hjulet med smergellærred og belægningen på klodserne med noget groft sandpapir, og det er med håndkraft der er tale om. så skal du tjekke om der er belægning nok på barkerne, der skal være mindst 2 mm. endelig skal du tjekke om der er olie det må der ikke være. Kun en meget lille smule fedt ved de bevægelige dele må der være. men det er næsten bedre uden så recikerer du ikke at det smelter når det er varmt i vejret.
Nu er sådan nogle tromlebremser stort set det samme som Århusianske ABS bremser, som iøvrigt findes i tre versioner: a-brems-senere, a-brems-stadig og a-brems-snart
Det er altid en god iden at "varme bremsen lidt i regnvejr, d.v.s. du trækker lidt i grebet medens du køre men kun en anelse og kun et par sek. en gang imellem.
Jeg kunne forstille mig at grunden til at den bremsede dårligt de første par gange i tørvejr, skyldes at der har siddet et tyndt lag skidt i tromlen derfor har du skullet trække voldsomt i grebet.

V.h Håndværkeren smile
Citat fra jancar

hey,- fik det her svar på www.bmw-classic.dk

Du har oplevet et typisk forbremseproblem med din 60/6´er. Alle /5´ere kan finde på at gøre det samme.
Du er nødt til at affinde dig med denne særhed, som du med nogle få tricks kan næsten eliminere.
Jeg har en /5, som efter vask og kørsel i regn er meget slem til at blokere forbremsen, og jeg har gjort det til en del at min kørerutine altid at "køre forbremsen varm". Dvs jeg altid kører meget langsomt medens jeg ganske langsomt finder forbremsens bremsepunkt. Med lidt forsigtighed fordamper vandet i bremsen på få sekunder.
Du kan ved grundig rens af bremserne og ved nøje justering af forbremsen minimere chancen. Du vil på bremsens udvendige dele se, at den har to bremsearme. Det drejer sig om at den ikke må gribe for kraftigt med nogen af armene - og helst først røre selve navet med den bagerste bremsebakke.
Du kan evt på nettet finde den rette måde, at justere forbremsen. Check evt "/5-united" - som er en gruppe, der beskæftiger sig med alle 1969 tom 1973-cykler. Din er lidt nyere, men mekanikken er den samme.
Held og lykke med cyklen.


Jeg vil prøve at kører den tør hvis det sker igen, og ved lejlighed rense og justerer den. Har fået lånt en Haynes manual på maskinen.
Jeg kan godt lide sådan som cyklen ser ud med tromlebremse. Var det bare en nyere tromlebremsemodel du skiftede til Jan J? Eller gik du over til skivebremse.

mvh jan


Hej Jan..

/7 har skivebremse... en mærkbær forbedring... måske kunne det betale for dig også, med mindre det er vigtig for dig at den er original..??

Mvh jan J
havde mulighed for at købe en med skivebremse, og en stor RT kåbe. Men synes ikke at RT kåben pynter, selv om den kan være rar på lange ture og høj fart. Jeg ved ikke,- synes bare at der skal være tromlebremser på sådan en gammel svend :o ) Så må jeg jo prøve at være lidt mere forudseende...

mvh jan
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis