Audi A3 1999 koger over

Hej med jer.

Dette er mit første indlæg så håber på hurtig hjælp

Jeg kom kørende på landevejen og bilen begyndte at stige i temp. hvorefter jeg holdt ind til siden og så den kogte over 120 grader.

Efterfølgende har bemærket et lille hul i studsen som går ind i kabinen og sidder i topedo-pladen. Dette er nu lukket da jeg går udfra at det er et lukket system og når man trykker på den topslangen på køleren kommer der vand ud fra dette lille hul.

Jeg gik ud fra at min termostat var i stykker og skiftede den. Dette gav ikke noget resultat så nu har jeg pillet den ud igen og forsøgte uden termostat. Dette hjalp ikke noget

Topslangen er meget varm men der er som om der ikke er vand i slangen kun damp.

bundslangen fra samme køler er kold og bliver først varm når jeg åbner for studsen i bunden af køleren.

Jeg har prøvet alt men intet hjælper. temp er på 90 grader uden termostat men jeg kan ikke lukke for låget til vandbeholderen uden den stiger og koger over i beholderen.

Nogen skriver den selv lufter ud med låget skruet af beholderen dette er vist ikke rigtigt eller hvad.

er der nogen som har forslag til hvad jeg kan gøre.

TEX
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den lille hul, du omtaler, er formentlig der, hvor udluftningsskruen skulle sidde??? Hvordan har du lukket hullet??? Det skal være gjort ordentligt, ellers får du snart balladen igen.

Anyway, har du ikke luftet systemet ud efterfølgende, kan vandet kun meget svært (ofte slet ikke) cirkulere, grundet den meget store luftlomme, der dannes. Så ligegyldigt hvor meget din thermostat virker eller ikke, kan den ikke cirkulere vandet.

Din ekspansionsbeholder har en overtryksventil, som træder ind, hvis bilen løber varm (for at beskytte systemet). Dette har INTET med udluftning at gøre.

Metoden til at lufte ud på er: løsn udluftningsskruen, start motoren, fyld løbende væske på, indtil skruen slipper vand ud. Sluk motor, juster væskemængden, that's it. Alt dette gøres ved kold motor.
Check udluftningsskruen hver gang efter de første par ture, for at sikre, der ikke kommer mere luft ind i systemet (så har du en lækage somewhere).

Mvh.

Jan R.
Citat fra Jan R.

Den lille hul, du omtaler, er formentlig der, hvor udluftningsskruen skulle sidde??? Hvordan har du lukket hullet??? Det skal være gjort ordentligt, ellers får du snart balladen igen.

Jeg tror ikke at der skal sidde en udluftningsskrue på den plastikfordeler som hedder PP6630 ???

den er lappet med flydende plastik og taperolleyes

jeg skal købe en ny men jeg har været til mekaniker idag og han har kigget lidt til den og mener uden at love for meget at det er vandpumpen.
.... Vandpumpen er ikke utæt men jeg vil skifte den alligevel. Han sagde at der ikke var flow i systemet og trykket kommer tilbage i vandbeholderen igen så vil han mene at det er vandpumpen.. Det kostede også kun 750 kr. at få dette at vide....

Det bringer mig til et nyt spørgsmål omkring tandrem hvordan skal den sidde jeg har taget nogle billeder som jeg vil uploade håber i vil svare på mine spørgsmål.

TEX
Enten så køb en haynes bog over bilen eller hent en på biblioteket.

Den besvarer alle dine spørgsmål.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
Arbejder på parogpsykoterapi.dk ​

Slog mig lige - for nogle år siden var der nogle, der havde problemer med, at vandpumpen løsnede sig. Forstået således, at selve møllen ikke sad fast på akslen. Så tilsyneladende fungerede alt, men der var ikke nok (eller intet) flow i systemet.

Jeg ville nu sætte bilen på værksted og få det lavet. Risikoen er alt for stor til, at man kan prøve sig frem.

Mvh.

Jan R.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis