Strø og drager afstande IPE terasse - erfaringer

Jeg er ved at tegne en terasse, der skal placeres ca. 1,1 m over jordniveau.
Vil defor gerne høre om andres valg af dimensioner/afstande og resulterende stabilitet.

Pt. er planen, at benytte IPE i enten A=25x140 eller B=21x140.
1. Hvilken strøafstrand (forventer at bruge 50 x 150 strøer) kan do. spænde over? A=60 cm, B=80 cm?

2. Terassen skal stikke ca. 3,5 m ud fra huset, vil det være nok med én drager eller skal den understøttes to steder ud over fastgørelsen på husets ydermur?

3. Hver drager vil være to stk 50 x 200, én på hver side af en de bærende 100x100 stolper, stolperne der bærer dragerne regner jeg med at placere hver ca. 2 m.


Jeg har fundet bogen "Tæterasser" fra Herneovs selvbyggerbibliotek.
Iflg. denne vil én drager være tilstrækkeligt, idet man kan lade 1/3 af strøerne rage ud over. (Dette lyder for mig lidt optimistisk)…

Bogen benytter kun strøafstande på op til 60 cm, måske fordi de kun foreslår RedWood og Cedertræ til gulvbelægningen. (Dette lyder for mig lidt pessimistisk for IPE)…
Gu' ve' om disse materialevalg skyldes, at bogen oprindeligt er skrevet af en Californianer…


Derfor er jeg interesserede i at høre hvilke dimensioner andre LDS'ere har benyttet til deres konstruktioner og hvor tilfredse de er blevet.

I teorien er der ikke forskel på teori og praksis, men i praksis er der...
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du må lige forklare den med dine IPE-dimensioner, en IPE 140 har ikke nogen mål på hverken 21 eller 25 confused

Med venlig hilsen

Fladder
Citat fra Fladder

Du må lige forklare den med dine IPE-dimensioner, en IPE 140 har ikke nogen mål på hverken 21 eller 25 confused

Jeg er blevet tilbudt IPE terassebrædder i dimensionen 21 mm eller 25 mm tyk og 140 mm bred (og så forskellige længder…) - hvorledes skal jeg beskrive dette mere detaljeret?

At *du* ikke har set denne dimension før beklager jeg, men det er jo ikke ensbetydende med at de ikke eksisterer ;-)

I teorien er der ikke forskel på teori og praksis, men i praksis er der...
Citat fra Fladder

UPS.......

det er lige gået op for mig at du taler om træsorten IPE, jeg troede der var tale om et IPE stålprofil

Beklager - man er vel smed og fagidiot

;-) OK - jeg tror dog ikke, at terassen skal laves i stålprofiler…

I teorien er der ikke forskel på teori og praksis, men i praksis er der...
Hej

Jeg er ikke spor i tvivl om at jeg ville vælge en 25mm tykkelse.. Og det uden at skele til strø afstanden eller andet.
Og netop Ipe planker i 25mm er hvad jeg brugte til min nye altan.
Den maksimale C/C afstand på min er 70 cm og det er helt OK.

Smækker lige et billede ind så du kan se lidt...

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis