Wolfcraft svalehalesamling - nogen erfaringer?

Wolfcraft har forskellige løsninger til samling af træ på snedkermanér - f.eks. denne

http://www.wolfcraft.de/jcatalog_generated/en/products/product_groups/1418_product.html

Det ser som om man kan lave nogle flotte samlinger med dette værktøj - nogen der har prøvet? Går det lige så let, som det ser ud???

Der er begrænsninger på dimensionerne på træet - både tykkelse og bredde. Hvis man - som jeg - ønsker at samle bordplader med en tykkelse på 26 mm og mere end de maksimale 330 mm i bredden, kan det så lade sig gøre at være kreativ hvad disse begrænsninger angår?

Tykkelsen på kunne klares ved at fræse nogle millimeter af i kanten af emnet, men kan man også ”snyde” med bredden?

Jeg kunne forestille mig, at de første 330 mm fræses først, og så rykker man skabelonen og fræser videre.

Mon det går an - er der nogen, der har prøvet eller i øvrigt har erfaring med dette stykke værktøj?

Med venlig hilsen

Lars K

Lars K
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
har aldrig prøvet at bruge disse skabeloner - men efter sigende skulle det være ganske let. Festool laver noget tilsvarende....men det er altså noget halvpebret isenkram at anskaffe sig.

Måske det kunne være en løsning at få en tømrer/snedker til at hjælpe dig på vej....med mindre du skal have lavet adskillige samlinger.

Hører gerne om resultatet :p :p
Tak for svar. Jeg springer ud i det, for det er altså den "rigtige" samling! Tror jeg vil starte med at øve mig lidt på nogen rester.

Mvh
Lars K

Lars K
Ja det vil nok være en god ide, du ved jo at et gammel ord siger:
Øvelse gør mester !

V.h Håndværkeren
jeg er klart også vildt nysgerrig
Jeg har købt denne skabelon og har en god fræser - og har materialerne hjemme - men jeg har ikke fået lavet svalehaler endnu.

I første omgang fordi jeg er løbet ind i et problem med at skaffe det rigtige fræsejern! Det skal have bestemte dimensioner. 10 x 25 mm så vidt jeg husker, hvis man skal op på den maksimale tykkelse på godset, og det skal jeg (22 mm). Ellers kan man nøjes med et kortere. Det skal ikke være let!

Jeg skal lave 14 samlinger på mit møbelprojekt, men jeg har nu også et dyvelværktøj liggende... Prop-bor har jeg også. Det kan godt være, at en del af samlingerne bliver med dyvler. Ingen tvivl om, at det er lettere.

Men jeg skal i hvert fald forsøge at lave svalehaler på et par af emnerne.

Jeg har gang i lidt for meget for tiden - men det kommer.

Mvh
Lars K

Lars K
Er der nogen der ved hvor man kan købe disse i Danmark til en fornuftig pris? De kan købes på ebay (USA) til gode priser (200,- plus porto)
Mon ikke du kan få et velasoteret byggemarked til at tage det hjem til dig, der bliver ikke solgt så mange af dem så de har dem som regel aldrig på lager. Grunden er jo nok at i dag skal det helst være færdigt i et ruf, det som selvbyggeren går og hygger sig med, mange tænker ikke så meget over hvordan det lige bliver samlet bare det kan holde.
Men eks. en flot kasse der er samlet med synlige svalehaler ser efter min menig rigtig flot ud.

V.h. Håndværkeren
Ja, efter jeg læste en tråd om en der havde købt den nævnte model i Bauhaus, startede jeg bilen og kørte 60km til Bauhaus.
De havde flere varer fra Wolfcraft, men ikke den omtalte, og det kunne overhovedet ikke betale sig for mig at skaffe den hjem og det var ikke ventetiden og prisen værd. Ret fedt at en ekspedient i Bauhaus kan bedømme hvad der er hvad værd for kunden.

Den lokale Silvan stod jeg og ventede i 20 min foran værktøjsekspeditionen uden der kom nogen, der var heller ikke andre i butikken der kunne hjælpe mig. Nu bliver den bestilt i udlandet.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis