Totaktsolie - skal det være den dyre???

Hejsa.

Her i vores retro-familie har vi både en gammel båd, en grim Kia Pride og en grøn Puch Maxi.

Vi sad lige her til aften og lurede på prisen på det olie, vi blander i benzinen til Puch'en - vi giver 20 kroner for en deciliter, som passer til 5 liter benzin. Men den olie, vi hælder i båden, koster 30 kroner for en hel liter (den fra Aldi).

Er der i bund og grund den store forskel på olierne? Eller kunne man lige så godt blande en deciliter af vores smøreolie fra båden (eller bilen for den sags skyld) i benzinen med samme resultat?

Hører gerne fra nogen, som har erfaring med at 'blande'.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tror ikke i bliver glade for en motorolie som totaktsolie.....

Det soder noget mere, da motorolie ikke er lavet til at blive forbrændt

En liter mc-totaktsolie i Biltema fåes for 39,90

Med venlig hilsen

Fladder
Citat fra albino

Hejsa.

Her i vores retro-familie har vi både en gammel båd, en grim Kia Pride og en grøn Puch Maxi.

Vi sad lige her til aften og lurede på prisen på det olie, vi blander i benzinen til Puch'en - vi giver 20 kroner for en deciliter, som passer til 5 liter benzin. Men den olie, vi hælder i båden, koster 30 kroner for en hel liter (den fra Aldi).

Er der i bund og grund den store forskel på olierne? Eller kunne man lige så godt blande en liter af vores smøreolie fra båden (eller bilen for den sags skyld) i benzinen med samme resultat?

Hører gerne fra nogen, som har erfaring med at 'blande'.

Hej Lars.
Ja der må jeg vel på banen, jeg kører totakter til hverdag året rundt.
Nu er der selvfølgelig lidt forskel på ydelsen fra en Maxi og så en MZ 310 cc.
Men jeg har prøvet at købe den billige i Aldi, og var ved at brænde motoren af, så gå i en stor bue uden om den.
Jeg køber totaks olie hos Jem & Fix de har en rigtig god olie til 40,00 Kr. pr. liter, den hedder Mobil Super 2T.
Og nej du må aldrig bruge en olie fra din bil eller fra motoren i båden, de kan ikke blandes i benzinen og bliver iøvrigt ikke brændt ordentligt af som totakts olien.
Min Bror brændte faktisk sin MZ af på den konto, han havde glemt at tjekke olie et stykke tid, de nyere MZ-er blander selv olie fra en tank. da han så en morgen står og skal på arbejde, tror han at han bare kan hælde lidt motorolie i tanken. han nåede at kører tre KM, så satte stempelet sig fast i cyllinderen og skød plejlstangen ud igennem kromtaphuset. Det var så den MZ. siden har han haft et hadeforhold til MZ, men jeg havde jo advaret ham den skovl. Men fik bare besked på at lukke med sådan noget vrævl, olie er olie var beskeden.
Han skylder mig stadig en undskyldning til trods for at det nu er over 25 år siden.

V.h Håndværkeren smile
Citat fra Håndværkeren

Ja lidt - hvis Maxi´en stadig er lovlig

Undskyld Håndværkeren - kunne ikke lade være.....

Med venlig hilsen

Fladder
Hej alle.

Undre mig lidt over svarene der er kommet. Du SKAL ALTID bruge selvblandende totakts olie. Dette findes i to varianter, delsyntetisk og helsyntetisk hvor den sidste er den dyreste. Generelt er det kun nødvendigt at bruge helsyntetisk til motore der yder meget i forhold til deres størrelse og delsyntetisk til resten.

Knallerter, de nye knallertscotere, motorsave, buskryddere og 45 scotere kører uden problemer på delsyntetisk.

Er du i tvivl bør du kigge i "køretøjets" instruktionsbog, der står hvilken type totaktsolie du skal bruge.

Der hvor det normalt går galt, er når benzin og olie skal blandes. Ved selvblandende totaktsolie kører alle motore med en 2% blanding, selv de gamle hvor man foreskrev en 4% blanding, det var før den selvblandende olie kom frem. Dvs. der skal 20 mililitter olie i 1 liter benzin.

Køb du bare en liter totaktsolie og et målebæger eks. 100 millilitter eller en decilitter og bland selv. Husk bare at være nøjeregnende når du blander

Det var ordende fra en storforbruger af totaktsolie, ca. 4 liter pr år og han sætter ikke sine stempler. Sjovt nok hentede jeg sidste ladning i Aldi, 12 liter for hele kr 240. Æ ku et få kvantumsrabat, øv.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Citat fra Fladder

Citat fra Håndværkeren

Ja lidt - hvis Maxi´en stadig er lovlig

Undskyld Håndværkeren - kunne ikke lade være.....

Helt i orden Fladder, der skal også være plads til skæg og balade biggrin biggrin biggrin
Annonce
Citat fra Nitter

Hej alle.

Undre mig lidt over svarene der er kommet. Du SKAL ALTID bruge selvblandende totakts olie. Dette findes i to varianter, delsyntetisk og helsyntetisk hvor den sidste er den dyreste. Generelt er det kun nødvendigt at bruge helsyntetisk til motore der yder meget i forhold til deres størrelse og delsyntetisk til resten.

Knallerter, de nye knallertscotere, motorsave, buskryddere og 45 scotere kører uden problemer på delsyntetisk.

Er du i tvivl bør du kigge i "køretøjets" instruktionsbog, der står hvilken type totaktsolie du skal bruge.

Der hvor det normalt går galt, er når benzin og olie skal blandes. Ved selvblandende totaktsolie kører alle motore med en 2% blanding, selv de gamle hvor man foreskrev en 4% blanding, det var før den selvblandende olie kom frem. Dvs. der skal 20 mililitter olie i 1 liter benzin.

Køb du bare en liter totaktsolie og et målebæger eks. 100 millilitter eller en decilitter og bland selv. Husk bare at være nøjeregnende når du blander

Det var ordende fra en storforbruger af totaktsolie, ca. 4 liter pr år og han sætter ikke sine stempler. Sjovt nok hentede jeg sidste ladning i Aldi, 12 liter for hele kr 240. Æ ku et få kvantumsrabat, øv.

Ha Ha, kalder du dig for stor forbruger med et forbrug på 4. L. om året.
Jeg køre gennemsnitlig 20.000 Km om året. ca. 1200 Km. på 1. L. totakts olie.
12 Km. på literen.
Så kan du selv regne ud at jeg ikke kan klare mig med 4. L.
Det er rigtigt som du skriver at der er hel og halv syntetisk, men hvis du læser Albino` indlæg handler det om han istedet ikke kunne bruge olie fra bilen eller hans diesel motor i båden som det væsentligste. Og så beder han om et råd angående totakts olien.
Men selvfølgelig kan enhver læse hvad han mener der står ?????????

V.h Håndværkeren
Hej Håndværker.

Tja, hvad skal man sige. Albino oplyser overhovedet ikke hvad det er en motor han har liggende i/siddende på sin båd og af den simple grund går jeg ud fra det er en totaktsmotor men det er det måske ikke? Kiaen formoder jeg derimod er en firetakter. Hvad skal man vælge ?

Angående hvor meget totaktsolie man skal bruge for at være storforbruger er vel ret relativt, hvis du forstår mig. Fakta er at jeg bruger mere end gennemsnittet af danmarks befolkning. Det vel og mærket kun i motorsav og buskrydder. Kunne heller ikke finde på at købe et transportmiddel med en totaktsmotor da en sådanne køretøj er alt uøkonomisk (benzin/hk) i brug. Der hvor en totaktsmotor i dag har sin berettelse er efter min sølle mening der hvor man står og løfter motoren !

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Citat fra Nitter

Hej Håndværker.

Tja, hvad skal man sige. Albino oplyser overhovedet ikke hvad det er en motor han har liggende i/siddende på sin båd og af den simple grund går jeg ud fra det er en totaktsmotor men det er det måske ikke? Kiaen formoder jeg derimod er en firetakter. Hvad skal man vælge ?

Angående hvor meget totaktsolie man skal bruge for at være storforbruger er vel ret relativt, hvis du forstår mig. Fakta er at jeg bruger mere end gennemsnittet af danmarks befolkning. Det vel og mærket kun i motorsav og buskrydder. Kunne heller ikke finde på at købe et transportmiddel med en totaktsmotor da en sådanne køretøj er alt uøkonomisk (benzin/hk) i brug. Der hvor en totaktsmotor i dag har sin berettelse er efter min sølle mening der hvor man står og løfter motoren !

Nåeh nej du kan ikke vide hvad Albino har af motor i skivet, men det har han nu ellers skrevet om før, han har faktisk den båd som han bruger som signatur billede.
At du ikke køre totakter er sandsynligvis på grund af at du ikke har set "lyset" endnu, som vi plejer at sige i MZ klubben.
Citat: Jeg kører MZ fordi jeg har Potens nok !
Grunden til at jeg bruger så meget skyldes at jeg kører med sidevogn, og den er gearet lavt, så lavt at den i strid modvind op ad en stejl bakke kan akselerere i femte gear til trods for at den kun har 24 Hk. til gengæld er tophastigheden kun 95 Kmt.
Men da jeg efterhånden er en halvgammel mand gør det mig ikke spor, jeg er godt tilfreds med at kører 70 - 80 Kmt. Jeg har haft en Bambus raket, men det var slet ikke noget for mig, jeg kunne næsten ikke røre rullen før jeg lå på 150 Kmt. topfarten har jeg aldrig prøvet på den, jeg turde simpelthen ikke.
Næh så er en MZ at foretrække.

V.h Håndværkeren smile
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis