Citat fra albino
Hejsa.
Her i vores retro-familie har vi både en gammel båd, en grim Kia Pride og en grøn Puch Maxi.
Vi sad lige her til aften og lurede på prisen på det olie, vi blander i benzinen til Puch'en - vi giver 20 kroner for en deciliter, som passer til 5 liter benzin. Men den olie, vi hælder i båden, koster 30 kroner for en hel liter (den fra Aldi).
Er der i bund og grund den store forskel på olierne? Eller kunne man lige så godt blande en liter af vores smøreolie fra båden (eller bilen for den sags skyld) i benzinen med samme resultat?
Hører gerne fra nogen, som har erfaring med at 'blande'.
Hej Lars.
Ja der må jeg vel på banen, jeg kører totakter til hverdag året rundt.
Nu er der selvfølgelig lidt forskel på ydelsen fra en Maxi og så en MZ 310 cc.
Men jeg har prøvet at købe den billige i Aldi, og var ved at brænde motoren af, så gå i en stor bue uden om den.
Jeg køber totaks olie hos Jem & Fix de har en rigtig god olie til 40,00 Kr. pr. liter, den hedder Mobil Super 2T.
Og nej du må aldrig bruge en olie fra din bil eller fra motoren i båden, de kan ikke blandes i benzinen og bliver iøvrigt ikke brændt ordentligt af som totakts olien.
Min Bror brændte faktisk sin MZ af på den konto, han havde glemt at tjekke olie et stykke tid, de nyere MZ-er blander selv olie fra en tank. da han så en morgen står og skal på arbejde, tror han at han bare kan hælde lidt motorolie i tanken. han nåede at kører tre KM, så satte stempelet sig fast i cyllinderen og skød plejlstangen ud igennem kromtaphuset. Det var så den MZ. siden har han haft et hadeforhold til MZ, men jeg havde jo advaret ham den skovl. Men fik bare besked på at lukke med sådan noget vrævl, olie er olie var beskeden.
Han skylder mig stadig en undskyldning til trods for at det nu er over 25 år siden.
V.h Håndværkeren