Havedam - koi

Hej
Jeg er ved at anlægge en havedam på 27.000 liter til koi-karper.
I den anledning er jeg blevet lidt overrasket over priserne på filterne.
Planen var at vi skulle have et bunddræn, og så et filter med evt. 3 kammere der er under vandoverfladen. De filtere vi har være ude og se på koster fra 10.000 og op, og i den anledning undre det mig en del hvorfor det skal være så dyrt. Kan man selv lave disse filtre? Og hvis man kan hvad skal så være i de enkle kamre. Jeg havde evt. forstille mig at bruge 3 vandpaller ( dem af stål og plast) som kamre og så fylde dem med forskellige kugler og måtter. Vil dette kunne lade sig gøre?confused

Håber der er nogle der kan hjælpe mig.icon11.gif

Vh

Tigeren
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mon ikke det ville være lettere om du lavede et "rør sump anlæg"
Du graver en kumme på ca. 2000 L. godt en meter dybt, lægger en folie i bunden og op langs siderne. Lægger perforerede drænslanger og samler dem i en brønd hvor en pumpe kan stå. Så skal du have en blandning af sandet lerjord i ca. 60 cm. tykkelse og et sandlag på ca. 30 cm. hvori du planter sivrør, læg et par perforerede slanger ind over midten hvor vandet fra dammen kommer igennem. Så skulle du have et af de fra naturens hånd bedste rensnings anlæg.

V.h Håndværkeren
Jeg har en dam af samme størelse, og kan kun anbefale at du køber/laver et filter der kan klare en hel del mere end 27000l da det let bliver for lille og det er billigre at købe et der er rigeligt end at skal skifte til noget større, når du finder ud af at det første er for lille. Jeg købte et nyt anlæg til denne sæsson og det løber op i ca.13000. 2 pumper en til skimmer (4000l i timen) og en til biofilter ( 12000l i timen) Det gav en positiv effekt iløbet af 2 uger.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis