Solfanger til badebassin

Hej

Jeg vil bygge en solfanger til et 2000 l badebassin. Det lyder måske lidt fjollet, men jeg hader koldt vand smile

Jeg har en ide om at pumpe vandet fra bassinet gennem 40 - 80 m sort haveslange der er fastgjort på en sort plade.

Der skal monteres en kuglehane ved udløbet for at kunne kontrollere gennemstrømningen og derved varmen på vandet.

Jeg er dog lidt i trivl om hvorvidt vandet kan nå at blive opvarmet ved at løbe gennem en ½" vandslange og om hvor mange m haveslange der er nødvendigt.

Hvilken type pumpe kan bruget til dette formål. Den skal kunne løfte vandet ca 4 m op på taget af min carport og skal kunne klare at kører op mod et tryk fra kuglehanen.

Alle forslag & ideer er meget velkommen.

På forhånd tak

Michael
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Umiddelbart vil jeg tro at du skal op i en større dimention slange, en tomme vil nok være det rigtige, og ca 50 m. skulle kunne give lidt varme fra sig på en solrig sommer dag !
Som pumpe ville jeg bruge en dykpumpe, den kan godt tåle at stå med et vedvarende tryk på, og der skal aligevel noget kraft til for at hæve vandet op i 4 m. højde. Du kan da få en springvands pumpe der kan trykke den så højt, men hvorfor bruge en bonde gård som betaling, når du kan nøjes med et hundehus.

V.h Håndværkeren
Citat fra Fladder

Hvad med en alm. cirkulationspumpe fra et centralvarmeanlæg ?

Måske er det en ide at lave pumpen tidsstyret, så du får vandet til at stå stille i slangen et stykke tid


En cikulations pumpe kunne bruges også hvis det var et lukket system, det kræver at der ikke er nogen mulighed for falsk luft.
Og jeg tror ikke at vandet skal stå stille i slangen da det ved en rigtig varm sommerdag vil begynde at koge i slangen, med lækage til følge ! Hvis vandet løber med en given hastighed eks. 2 L. pr. minut tror jeg at der vil blive en særdeles god udnyttelse af solvarmen.

V.h Håndværkeren smile
Jeg har kigget på en dykpumpe, men da jeg kontakede leverandøren (Texas) kunne de ikke fortælle mig om den kunne klare at arbejde op mod et tryk. Men hvis du har erfaring med det, er det godt nok for mig.

Og så må hunden undvære sit hundehus
Citat fra mhj

Jeg har kigget på en dykpumpe, men da jeg kontakede leverandøren (Texas) kunne de ikke fortælle mig om den kunne klare at arbejde op mod et tryk. Men hvis du har erfaring med det, er det godt nok for mig.

Og så må hunden undvære sit hundehus

Nej jeg har ikke erfaring med det, men går ud fra at med en pumpe der rent faktisk blot består af et roterende skovlhjul uden nogen egentlig friktion, andet en den vandet frembringer kan der ikke være problemer med at den kører døgnet rundt. Den er jo "vandkølet" i det den skal befinde sig i basinnet.
Men det kunne være at du måske skulle forsyne den med et fintmasket net af rustfrit stål, jeg tænker bare som en sikkerhed for små barne fingre og tær.

V.h Håndværkeren smile
Med hensyn til pumpen, saa kraeves der ikke nogen staerk pumpe til at cirkulere vandet - hvis baade tilgangsroer og afgangsroer er under vandoverfladen i dit pool, og vandslangen er fyldt. Hvis du bruger en lavenergi pumpe til at cirkulere vandet, er dit eneste problem at faa fyldt vandslangen foerstbiggrin
I almindelighed regner man med at det er overflade arealet af poolen der bestemmer hvor meget solfanger man har brug for, det er ogsaa fra overfladen man faar den stoerste afkoeling af vandet, hovedsagelig ved fordampning. Et stort stykke boblefolie er perfekt til at daekke poolen naar den ikke er i brug, og den holder saa paa varmen. Du kan faa noget vejledning ved at laese http://www.canren.gc.ca/prod_serv/index.asp?CaId=142&PgId=882 fra min lokale regering wink
Jeg ved ikke om din haveslange er nok, har selv lavet et eksperiment hvor jeg pumpede vand fra poolen igennem min haveslange som laa og varmede sig i solskinnet (den haveslange vi bruger til vand, ikke den haveslange som bor i pumpehuset til poolen - en lokal udgave af en snogsad )
Vandet som loeb igennem slangen var 1/2 grad varmere - kan ikke huske hvor mange liter der loeb igennem slangen pr minut- hvis det har interesse kan jeg checke tallet naar jeg kommer hjem.
Normalt regner man med at en pool behoever en solfanger med et areal ca. halvt saa stort som poolens overflade.
Her antages det at man benytter en af de fabriksfremstillede pool solfangere som nok er meget mere effektive http://www.vvfs.dk/Produkter/detaljer/poolfanger.htm De fabriksfremstillede har mange tynde vandslanger der ligger taet sammen, og hvor vandet stroemmer gennem dem samtidig i parallel, IKKE som en lang vandslange. Aarsagen er at solfangeren virker bedst og hoester flest mulige kalorier fra solen naar der er den stoerst mulige forskel i temperaturen paa vandet i slangen og paa den solopvarmede slange. Af samme grund er en tidsstyret pumpe en daarlig ide, da temperaturforskellen bliver lille naar vandet bliver varmtwink
Maaden du beskriver til at lave en solfanger tror jeg ikke vil ende med den mest effektive solfanger, hvis hovedparten af solfangeren bestaar af en sortmalet spaanplade, vil spaanpladen nok blive meget varm, men overforeslen af denne varme til vandslangen er elendig, maaske vil en hvidmalet eller spejlbelagt plade vaere mere effektiv, da de solstraaler som rammer pladen vil reflekteres til vandslangen. De solstraaler som ikke rammer vandslangen er naesten spildt, laeg slangerne saa taet som muligt. Hvad med at laegge den i en eller flere store spiraler? ved flere spiraler, forbind dem i parallel.

Karsten
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis