Redskabsrum? Endnu en tråd:-)

Selvom der er mange tråde om emnet starterjeg lige en ny til mit projekt.
Jeg skal til at lave et redskabsrum/værksted på 3,5x4,5 m + 25 cm udhæng hele vejen rundt. Jeg laver en taghældning på 3 grader og monterer tagpap.

Jeg havde forestillet mig at først støbe alle stolperne med U beslag, og evt. derefter grave en rande mellem stolperne og bygge en "sokkel" op i 1 Leca blok's højde 10x19x49 samt forskalle rundt om U beslagene så der også kan støbes en lignede sokkel (Leca blokkene pudser jeg til sidst).
I samme højde som "soklen" ligger jeg fliser indvendigt.

Klink på ydervæggene (trykimprægneret? de skal males hvide, og syntes eternit er for dyre), vindpap, 100 mm isolering, og krydsfiner på indervæggene eller...? Hvad er de OSD vægge alle snakker om?

På taget kommer der spær 50x100 og lægter med krydsfiner plader og til sidst tagpap, regner med at smide 100 mm isolering under lægterne.

Lyder dette som en fornuftigt?? Nogle bedre forslag, det er ikke meningen at rummet skal opvarmes, men jeg skal have ALT mit værktøj inkl. det elektriske derude, samt fryser.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har bygget et skur á la det, du beskriver, sidste år. Til nøjagtig samme formål.
Selv den relativt kolde vinter tog ikke livet af fryseren.
Vi lagde dog fliser helt ud under væggene og satte en eternitplade ned som "sokkel". Opgaven var bundet, så den blev løst som ønsket....

Husk at lave tilstrækkelig med udluftning, ellers får du for stor luftfugtighed (og dermed trist værktøj).

Var skuret mit eget, ville jeg støbe en sokkel og isolere gulvet. Og smide 150 mm i vægge og loft. Så kan en fryser med hjælp fra en termostatstyret varmeblæser holde en fin temp. derude for næsten nul kroner biggrin (fin = +5 grader).

Har du mulighed for mere hældning på taget, så lav det!

OSB plader er en "ny" type plader i DK, som består af meget store træspåner, der limes sammen - en slags avanceret spånplade. Bruges meget i staterne. Kender intet til dens egenskaber, men må vel være en mellemting mellem spånplade og krydsfiner.

Mvh.

Jan R.
Har lige fået lavet nyt tag på garagen, og her brugte tømreren OSB-plader som underlag til tagpappet. Jeg ville ikke umiddelbart bruge det til vægbeklædning, da den som skrevet er meget grov i det og dermed noget ujævn.
Citat fra Jan R.

Har bygget et skur á la det, du beskriver, sidste år. Til nøjagtig samme formål.
Selv den relativt kolde vinter tog ikke livet af fryseren.
Vi lagde dog fliser helt ud under væggene og satte en eternitplade ned som "sokkel". Opgaven var bundet, så den blev løst som ønsket....

Husk at lave tilstrækkelig med udluftning, ellers får du for stor luftfugtighed (og dermed trist værktøj).

Var skuret mit eget, ville jeg støbe en sokkel og isolere gulvet. Og smide 150 mm i vægge og loft. Så kan en fryser med hjælp fra en termostatstyret varmeblæser holde en fin temp. derude for næsten nul kroner biggrin (fin = +5 grader).

Har du mulighed for mere hældning på taget, så lav det!

OSB plader er en "ny" type plader i DK, som består af meget store træspåner, der limes sammen - en slags avanceret spånplade. Bruges meget i staterne. Kender intet til dens egenskaber, men må vel være en mellemting mellem spånplade og krydsfiner.



Tak for svaret, hvorfor skal jeg overveje en større hældning på taget?
Problemet med at støbe sokkel er at når skuret skal være i den størrelse skal man næsten have en lastbil komme og hælde cement i sokkel randen og så bygge resten op med Leca og til sidst skal lastbilen komme igen og fylde gulvet. Det koster nok 5.000,- + 3.000,- for at få gravet ud med en minigraver, og så skal al jorden jo køres væk, puhaaa.

Er der nogle steder man kan finde priser på osb plader?
Hey,
Jo større hældning, jo længere levetid har taget. Samtidig er du mere sikker på at få vandet det rigtige sted hen. Sidstnævnte er især vigtigt, hvis du ikke brænder tagpappet på (og bruger over+underpap).

Hvis du vil klinkbeklæde, vil jeg stærkt anbefale at bruge trykimprægneret og give det en dækkende maling. Har flere gange monteret lærk (også hos mig selv), og det er alt for modtagelig for jordslåethed, når det oliebehandles. Med andre ord - det ældes ikke med ynde......

Så lige på olt.dk, at de har OSB-plader. Der kan du få en prisindikation.

Mvh.

Jan R.
Citat fra Jan R.

Hey,
Jo større hældning, jo længere levetid har taget. Samtidig er du mere sikker på at få vandet det rigtige sted hen. Sidstnævnte er især vigtigt, hvis du ikke brænder tagpappet på (og bruger over+underpap).

Hvis du vil klinkbeklæde, vil jeg stærkt anbefale at bruge trykimprægneret og give det en dækkende maling. Har flere gange monteret lærk (også hos mig selv), og det er alt for modtagelig for jordslåethed, når det oliebehandles. Med andre ord - det ældes ikke med ynde......

Så lige på olt.dk, at de har OSB-plader. Der kan du få en prisindikation.


Jeg må se om jeg kan få hældningen større, men problemet er at jeg skal bruge min. 2 meter i den lave side og pga kommunekrav må det max være 2,25 m (+stern) i den anden ende. Så jeg får svært ved at lave faldet større.

Trykimprægneret klink, kan man få det i høvlet istedet for ru?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også