Mørtelfuge vinduer

Hej hej

Jeg vil gerne fuge mine vinduer med mørtelfuge, men er ikke helt klar over hvad jeg skal bruge og hvis det skal blandes, hvilket forhold og med hvad smile

for at sige det mildt, så er jeg pænt på bar bund her biggrin

Er der ikke en der kan hjælpe mig lidt på vej?

Sand

Kun døde fisk flyder med strømmen wink
24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
øhh

Fuge vinduet ? ?

Kan du evt. tage et godt billede af fugerne eller beskrive det godt.. ellers er det svært at råde med blandings forhold samt fuge metode. er det trykket fuge, tilbagelagt, skrabe fuge osv osv. der mange typer samt fors. blandings forhold (stand sand alm. kalk mørtel, bastart mørtel osv.)

mvh. Mureren..

Et godt forarbejde, samt ordentligt og rengjort værktøj er alt.

Husk: Man kan lige så godt gøre det rigtigt første gang.

Mvh. Mureren wink
Hey Murer smile

Du må meget undskylde mit meget mangelfulde, men jeg kender ikke så meget til det.
Nu har jeg taget et par billeder af fugerne, både inde og ude.
Jeg håber det kan hjælpe dig lidt med at se hvad det er jeg mener
[URL="http://www.lav-det-selv.dk/forum/attachment.php?attachmentid=5217&stc=1&d=1153824463"][/URL]

Kun døde fisk flyder med strømmen wink
Normalt bruger man jo gummifuger.. men ved gamle huse ses det at der er brugt alm. mørtel det revner dog da det ikke kan give sig da mursten og træ/metal rammen ikke bevæger sig ens.

hvis det SKAL være mørtel skal du have fat i noget hydravlisk (staveplade) mørtel det er en bestemt type mørtel der kan give sig lidt også efter det er hærdet.. ikke lige så meget som en gummi fuge.. men meget mere end alm kalk mørtel.

Spørg efter det i stark eller et andet proff sted.. i silvan mm. vil de nok bare kigge dumt på dig.

Håber det hjalp.

Et godt forarbejde, samt ordentligt og rengjort værktøj er alt.

Husk: Man kan lige så godt gøre det rigtigt første gang.

Mvh. Mureren wink
Hmm.... Er det virkelig så godt med muret fuger omkring vinduer og døre?
Man skulle tro, at fugerne ville suge vand, som igen vil blive suget op i vinduestræet - Ok, vinduet er selvfølgelig behandlet med på sigt vil den vel nedbrydes ved en hyppig eller vedvarende vandpåvirkning.

Skulle det virkelig være bedre end en akrylfuge indvendig, efterfølgende af noget isolering, herefter en bagstopper og tilsidst udvendig en byggesilicone beregnet til vinduer og døre?


Mvh. Allan Johansen

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
Annonce
hmmm jeg aner det ikke, jeg tror jeg er nået til den konklusion at jeg kontakter en fugemand og hører hvad han siger, og hvad hans pris er smile
ved godt der ikke er så meget gds'er over det ,men nogen gange må man kende sine begrænsninger smile

Søren

Kun døde fisk flyder med strømmen wink
Hey! Sand

Jeg tror ikke du får en fugemand til at lave mørtelfuger, og hvis ikke, så skal du vel nærmest have fat i en murer?

Så svært er det heller ikke, men hvis man ikke lyster at udfordre sig selv i GDS retningen, så har du sikkert nået til den rette konklusion.

Jeg har selv fuget mine vinduer på efterfølgende måde, hvilket var grunden til mit spørgsmål om den gammeldaws måde virkelig var bedre end nytiden fremgangsmåde.

Jeg har monteret nye vinduer med en afstand til murværket på ca. 15mm. Det mellemrum har jeg fyldt ud med isolering, men har ikke fyldt det helt ud, da der udvendig skal være plads til en bagstopper og oven på den har jeg så fuget udvendig fra med en byggesilicone beregnet til fugning af viduer og døre.
Indvendig har jeg så efterfølgende fuget med en akrylfuge.

Udglatningen af selve fugemassen gøres med en fugepind i ca. samme bredde som fugen. Fugepinden lader du stå lidt i en blanding af vand og opvaskemiddel. Under arbejdet dypper du lejlighedsvist fugepinden i sæbevandet, så hænger siliconen ikke fast i fugepinden.

Du kan også bruge fugebånd, læs linket her:
http://www.raadogdaad.dk/?nodeid=735

Lad dig ikke skræmme, og husk på at det kan jo i værste fald bare kan laves om, men så har du i det mindste prøvet .

God arbejdes lyst!


Mvh. Allan Johansen

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
Vil lige tilføje, at da vi købte vores hus var det en K2'er at vinduerne var fugede med silicone, så lad være med det. Problemet er, at fugt ikke kan slippe ud, og at vinduerne derfor rådner. Det kostede os 15.000 at få en murer til at skrabe siliconen ud og erstatte med det rigtige: mørtel bladet op med fæhår. Efterfølgende har vi selv lavet et par reparationer med blandingen, og det er ikke svært. Hvordan det blandes kan du se på det link jens-peter henviser til, ideen med fæhåret er lige præcist at fugen ikke revner. Du kan desuden få flere informationer der, hvor du køber fæhåret (vi købte det hos Genbyg i Kbh.)

Vi er ikke de store GDS'er så det kan sagtens lade sig gøre for dig også, det kræver bare lidt omhyggelighed.

Ankergaard
Citat fra MT

Vil lige tilføje, at da vi købte vores hus var det en K2'er at vinduerne var fugede med silicone, så lad være med det.


Jeg tror ikke, at din K2'er ene og alene skyldes at vinduerne var fuget med silicone, for i så fald, så laver mange af landets byggefirmaer masse af K2'er, da der i stor stil bruges siliconefuge i dag.
K2'eren skyldes vel nærmere forkert udførelse, forkert materiale valg eller alder, ikke sandt?


Mvh. Allan Johansen

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis