Fliser lagt under høj terasse - hvor meget grus

Hej

Jeg er ved at planlægge hvordan jeg skal bygge en træterasse til vores hus. Terassen - ca. 28 kvm.) kommer til at være i ca. 1,1 meters højde, således at den er i niveau med vores stueetage.

For at kunne udnytte al den dejlige plads der bliver UNDER terassen (til sommer-/vinterhjul, reserve bilmotor etc.), skal der lægges en flisebelægning som erstatning for de nuværende bede.

Spørgsmålet er så hvor meget (altså hvor lidt) gravearbejde der er nødvendigt, idet:
- Der bliver en meget _let_ trafik (der er jo kun ca. 1 meters frihøjde).
- Jorden er efter sigende meget lerholdig (hjælper bl.a. med at holde fugten ude af kælderen i den ca. 80 år gamle drænfrie kælder ;-)

Der kommer også til at være en række fliser "udenfor" terassen, her forventer jeg, at grave dybere, måske 30 cm

Der vil blive etableret et "undertag" under selve terassen, for at sikre at der ikke kommer vand ned på de opbevarede effekter.

Hvordan er det egentlig med afledning af regnvand - skal et så stort "tørt" areal udstyres med en tagrende, eller er det OK blot at "lade vandet" ;-) dryppe ned fra enden af "undertaget"???


Inden jeg forsøger at finde en fagmand, tænkte jeg at der måske var nogle erfarne terasse-læggere der kunne komme med fornuftige erfaringer.



PS.: Jeg har søgt i forummet uden at finde direkte brugbare tråde ang-. netop dette spm.

I teorien er der ikke forskel på teori og praksis, men i praksis er der...
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nå, men for selv at besvare lidt af mit spørgsmål kan jeg da lige referere til hvad der skrives i Politikens havebog.

Til let færdsel (her er det stier etc. der menes) anbefaler de 15-20 cm totaltykkelse, dvs. incl fliserne.
I mit tilfælde må der være ultralet færdsel, hvorfor mindre end de de opgivne 15-20 cm må kunne gøre det.
Mao. 10 cm grus & 5 cm sten må kunne gøre det…

I teorien er der ikke forskel på teori og praksis, men i praksis er der...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis