Garage af gasbeton - isolering

Hej med jer.
Her et spørgsmål fra en novice ud i gør-det-selv-universet:

Jeg vil gerne isolere/efterisolere min garage af gasbeton, så jeg kan bruge den om vinteren (jeg har ikke bil, skal bruge garagen som værksted)
I den forbindelse har jeg et par spørgsmål:

Er fremgangsmåden ved opsætning af gips på gasbeton anderledes end ved murstensvægge?
Er det nødvendigt med dampspærre, når jeg ikke bruger garagen til beboelse?
Er der nogen lovkrav, jeg skal kende til, når det nu "kun" er en garage?
Hvordan beregner jeg tykkelsen af isoleringen (hvor meget kan jeg nøjes med)?
Er det nødvendigt også at isolere gulvet?

På forhånd tusind tak.

_ _ _ _
Er du tosset, det er svært
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Umiddelbart ville jeg lave reglar i stål og isolere med 100 mm rockwool.
Når du alligevel er i gang, kan du ligeså godt opsætte dampspær. Jeg mener ikke man skal opfylde nogen specielle krav om isolering m.v. når der er tale om garage/udhus. Mht. isolering af gulvet, er det jo et spørgsmål om hvor varmt du ønsker rummet skal være. Det vil da være at foretrække, da opvarmningen også vil være billigere. Skal du ikke opholde dig i værkstedet tit og ofte, kan det jo nok udelades. Håber du blev lidt klogere..
Mvh.
Johnny
Hej

Jeg vil nok væle en anden væg beklædning end gips!
Den er ret nem at lave huller i.... Uden at man ville det ;-(

Lav det med en OSB plade, de kan holde til at skrue reoler op direkte lave hylder osv osv. Og de er nemme at sætte op og afsluttes nemt med at rulle et eller to lag skibslak ovenpå. Nemt rimelig kønt og holdbart til en rimelig pris.
Har det selv i garagen / værkstedet, efter knap 5 års brug er det stadig pænt og støv ses ikke ret meget på en overflade som denne. Langt lettere at bevare pænt end en hvidmalet flade.

Gulvet er et temperament spørgsmål... Bedst er at isolere, men enten skal du jo banke det gamle gulv op eller du skal lægge et nyt bræddegulv på strøer...
Det betyder så at du vil få et trin op i garagen når du går gennem døren!!! Og samme ved porten!!! Måske kommer du til at savne loftshøjdenrolleyes

Skal du bruge det meget er det super, men kommer du kun til at bruge det lidt er det nok lidt "over kill" valget er dit..

MVH Njord
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak til jer begge.
Jeg vil kigge lidt nærmere på de to muligheder. Vi overtager først huset 1. oktober, så jeg har tid til at finde ud af, præcis hvad jeg vil gøre.
Jeg betragter garagen lidt som et "øvelses-projekt", da vi har en uudnyttet førstesal, som jeg på længere sigt gerne vil indrette til beboelse. Men den tid, den glæde - jeg er som sagt nybegynder mht gør-det-selv, så jeg skal nok vende tilbage til forummet her med masser af spørgsmål biggrin

Mht gulvet i garagen: Netop det med højden som njord taler om spiller ind - kan jeg evt. lægge fliser? (som skrevet kommer jeg ikke til at bruge bil, så de vil ikke blive specielt belastet.)
Ellers dropper jeg det, som I begge er inde på, og så venter jeg eventuelt med hulvet. Jeg håber blot ikke det vil gøre vægisoleringen overflødig ...

_ _ _ _
Er du tosset, det er svært
Lige en tifløjelse....

Hvis du vil have konstant varme på om vinteren,skal du bruge dampspærre.

Hvis der ikke er konstant varme,så undlad dampspærren
Ja du vil kunne lægge klinker på gulvet.
Men kommer du til at rode med noget der giver oliespild, fx plæneklipperen...
Så er det nok lettere at holde et betongulv, det kan afvaskes med motorrens.
Ellers rengør gulvet grundigt og mal det med en rigtig god gulvmaling. Nogen sværger vist også til beton med en (epoxy)støvbinder.

Det er specielt fugerne der er svære at holde.. På samme måde som klinker i køkkenet.. og et spildt glas rødbeder;-)

Når du overtager huset 1. okrober tror jeg ikke du kommer til at få ret meget tid derude inden jul....

Der skal nok komme en del der lige skal ordnes i selve huset inden.. lamper der skal hænges op, et tæppe der skal væk, et par væge der skal males og gerigterne nu du er igang... OSV OSV.

Det koster en del at flytte ind i et andet hus... Selv omhuset er 100% indflytningsklart tror jeg de fleste bruger 25 -30.000 eller mere uden at ændre noget egentligt.. nye reoler, nye lamper osv osv.. det løber stærkt..

Så pas på at fruen ikke får brugt alle pengene inden du får udstyret i værkstedet iorden....

Husk på at kvalitet holder i længden og du vil tjene investeringen ind i glæde og brug gennem årene.....

Men indrømmet jeg har da iogså selv nogle ting der er billige discount varer....

Held med projektet.

MVH Njord
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg har et par spørgsmål om 3 forhold.

1. Ved opsætning af profilbrædder på forskalning - hvor placeres dampspærren ?

2. Ved opsætning af profilbrædder på forsænket loft incl 100mm isolering - hvor placeres dampspærren ?

Lofterne er pudset, men med huller/revner, der er ikke dampspærre i dag og loft efterisoleres til omkring 300 mm.

3. Huset er sammenbygget med en tilbygning som indeholder garage, fyrrum, forgang. Garagevæggene (2 stk.) indvendige er enkeltsten og uisoleret mod hus og fyrrum/forgang. Disse skal isoleres med 100mm og gips - hvor skal dampspærren placeres ? Garagens ydervæg bliver hulmursisoleret samt ny isoleret port, loftet efterisoleres fra loftsiden hvis det kan lade sig gøre ellers indefra med 100 mm.

Fyrrrum og forgang er opvarmet og får isolering i gulv væg og loft.
all of the above = damspærren skal placeres på den varme side af isoleringen, ellers er der noget jeg har misforstået :-)

mvh
Christian - handyman? alt er relativt!
[Indlæg slettet]
Man kan godt placere dampspærren i/på grænsen til  den varme trediedel- det betyder at føring af el ikke beskadiger dampspærren så mulighed for reel tæthed er tilstede- til garagebrug/værkstedbrug ville jeg udføre konstruktionen i træ og en 10-12mm xfiner med evt gips udenpå- dampspærren skal være ubrudt, tæt og fuget /tapet i samling /tilhæftninger f. eks vægge med en afrensningsgrad der garanterer vedhæftning og med materialer egnede/godkendt til formålet  det vil være nemmest at montere væggen uden overfødig kontakt med ydermur, da disse er kuldebroer/ genererer varmetab og væggen sagtens kan stå/ konstrueres som fritstående uden problemer med ophæng af reoler tavler m.m.- den skal jo bare konstrueres til formålet

BSN
Tråd er 14 år gammel så du kommer lidt sent


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også