Skal springvandspumpen ind om vinteren ?

Hej

Jeg skal til at lave et lille springvand i vores have. I den forbindelse måtte jeg jo læse den famøse manual igennem. Her står:

"Pumpen tages ind om vinteren og opbevares i en spand vand i et frostfrit lokale".

Nu er det sådan at jeg egentlig ville gemme ledningen godt og grundigt af vejen, men skal jeg til at flytte pumpen et par gange om året så skal den jo IKKE gemmes alt for langt væk.....

Alternativet er at få lavet et permanent El stik i bedet lige ved siden af springvandet (Elektriker). Så er det trods alt nemt at rense/udskifte/vinteropbevare pumpen. Der er 10 m. ledning uden jord tilsluttet pumpen.

Min balje rummer ca. 150 L. vand og vanddybden er vel ca 40-50cm.

Spørgsmål:rolleyes

1. Lader i jeres pumper kører hele vinteren eller blive den taget indendørs ?

2. Hvordan har i løst strøm problematikken og er det lovligt at der ikke er jord på ?

3. Skal der laves et stik ude i bedet så skal der såvidt jeg ved værer tilsluttet jord i selve stikket, men når der ikke er jord i pumpen så går sikkerheden vel tabt alligevel ?

mvh. Birger
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra wolfram

Hej

Jeg skal til at lave et lille springvand i vores have. I den forbindelse måtte jeg jo læse den famøse manual igennem. Her står:

"Pumpen tages ind om vinteren og opbevares i en spand vand i et frostfrit lokale".

Nu er det sådan at jeg egentlig ville gemme ledningen godt og grundigt af vejen, men skal jeg til at flytte pumpen et par gange om året så skal den jo IKKE gemmes alt for langt væk.....

Alternativet er at få lavet et permanent El stik i bedet lige ved siden af springvandet (Elektriker). Så er det trods alt nemt at rense/udskifte/vinteropbevare pumpen. Der er 10 m. ledning uden jord tilsluttet pumpen.

2. Hvordan har i løst strøm problematikken og er det lovligt at der ikke er jord på ?

3. Skal der laves et stik ude i bedet så skal der såvidt jeg ved værer tilsluttet jord i selve stikket, men når der ikke er jord i pumpen så går sikkerheden vel tabt alligevel ?

mvh. Birger

Hej Birger.

Det der undre mig mest er at du skal sætte pumpen i en spand vand om vinteren, den har jeg aldrig læst om før.
Men jeg har haft sådan et lille springvand i haven, men tømte det for vand om vinteren, lagde pumpen op på en mursten og overdækkede hele springvandet med et lille plasthus så der ikke kunne komme vand eller sne ind. I foråret løftede jeg blot taget af satte pumpen på plads og fyldte vand i igen og så kørte det en sæson mere uden problemer.
Og vil du være fri for alger i basinnet så "Pis" en enkelt gang så er det algefrit hele sommeren.
Det lyder måske lidt ulækkert men det bliver jo fortyndet meget og hverken børn hunde eller havens fugle tager skade af det, der er heller ingen lugt
heller.

V.h Håndværkeren
Citat fra wolfram

Hej

mvh. Birger

Hej Birger..

1.
det handler om at pumpen ikke tåler frost, og gerne vil være i vand for at hindre tæring.. kan du evt lægge noget over så det ikke kan fryse, så er du ovre det..

2
Du har ret i at der skal være jord i en udv. stikk.. (det er en fast instalation og det er det loven forholder sig til)

3:
Det har du fuldstændig ret i... Det er et kæmpe problem, men sådan er det. Tænk på alle de køkken maskiner der er "dk" mærket, som er med "tysk" jord, og får aldrig fat i den jord der er i stikk, som vores lov siger skal være der..
Men du har helt ret.. det er sådan.. :-)

Mvh Jan J
Håndværkeren skriver:
Og vil du være fri for alger i basinnet så "Pis" en enkelt gang så er det algefrit hele sommeren.

Det lyder spændende. Jeg har altid troet det var overskud af organisk materiale, såsom gødning (Pis) og lignende, der forårsagede algevækst.

Mvh.
bodker

Citat fra bodker

Håndværkeren skriver:
Det lyder spændende. Jeg har altid troet det var overskud af organisk materiale, såsom gødning (Pis) og lignende, der forårsagede algevækst.

Jo men det har du forstået rigtigt, men det er ved store mængder.
Du kan også bruge lidt syre men så er det farligt for både børn og kræ.
Det er nok den lille smule urinsyre der er i urinen der giver efekten.
Hej Wolfram.

Kender en der har sin pumpe tændt hele vinteren for at holde en del af "dammen" isfri, så hans guldfisk kan få luft. Det går pumpen ikke i stykker af. Hvis pumpen er stoppet og fyldt med vand vil den garanteret fryse i stykker. Er den derimod tændt om vinteren skal der sikkert meget lave temperaturer til før vandet fryser. Grunden til at den skal ligge i vand hele tiden, er sikkert at tætningsringene ikke kan tåle at blive tørre. Den med tæring tror jeg ikke rigtigt på.

Mvh. Leif.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
Ville det så ikke være bedre at skille pumpen ad eventuelt rense den og så smørre cimmerringene med lidt silicone fedt.
Guldfisk går i en dvalelignende tilstand om vinteren, de ligger nede på bunden.
Jeg ved det fra min bror der har en havedam på ca. 50 m. i diameter og 1,5 m. dyb han har et par hundrede Guldfisk og nogle der ligner dem som jeg ikke kan huske navnet på. Men han har ikke springvand i den store dam.

V.h Håndværkeren
Hej håndværker.

Hmm, der er nu også forskel på en dam af den størrelse og den omtalte med en diameter på ca. 3 m og en vanddybte på 60 cm. Det er næsten rigtigt at guldfisk går i en slags dvale. Ved lave temperaturer står de stille og holder op med at æde men uden ilt dør de sjovt nok !

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
HÆ HÆ du får mig til at tænke på en vitz jeg har hørt.
Kvinder er som luft for mig, men hvem kan undværer luft ?

V.h Jørgen
Hej igen

Ja det driver som sædvanlig om sig når noget skal gøres selv......

Jeg læner mig mere og mere op af den alternative løsning med et ekstra stik i haven. Jeg har været rundt og kigge lidt og jeg skal have lavet noget lign. dette billede:

http://www.goerdetselv.dk/Crosslink.jsp?d=139&a=4265#

Jeg kan desværre ikke læse artiklen da jeg ikke er medlem. Jeg vil dog have 3 stik i tårnet når nu det skal være..

Der skal ikke fisk i vandet og der skal lægges et jerngitter og småsten hen over baljen, så vores lille datter ikke dratter i.

Nogen der ved om man kan købe et sådan stikkontakt tårn i en færdig udgave og kan man evt. skjule den under jorden i en kasse eller lign. ?

mvh. Birger
Hej
Gå på dit lokale bibliotek og lån deres GDS blad.
Mon ikke der bagpå står medlemsnr.
Evt. kan du spørge ved skranken om det.
Jeg brugte AOD på den måde nogle gange.

------------------------------
Bindestreg1
------------------------------

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind