Strøafstand

Hej
Jeg skal på et tidspunkt til at lægge et nyt gulv på 1 sal. c/c afstanden mellem reglarne der skal fungere som strøer er 75 cm. Jeg har derfor gået ud fra at jeg skal bruge gulvbræddder, men hvilken bredde og tykkelse er minimum. Gulvspånplader er vel udelukket, medmindre jeg laver en konstruktion med en ny strø der halverer afstande mellem de eksisterende.

Mvh
BK

Med venlig hilsen

Michael
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan jo bare isolere med isover a-bat, bat der kan udlægges spånplader direkte på, mellem gulvstrøerne. Jeg har set et lige gulv på 1 sal udlagt med a-bat og direkte ovenpå gulvspånplader, uden gulvstrøer -lægter.
Som det er nu er der ikke noget gulv. På siderne af etage-adskillelses-bjælkerne har jeg påskruet 50 x 125 mm reglar. Disse er der 160 cm imellem. For hver 140 cm har jeg sat en 50 x 125 mm på tværs og halvvejs - parallelt med bjælkelaget er der en 50 x 125 mm. Derfor er der nu 75 cm imellem reglarne/ strøerne hvor der skal skrues gulvbrædder/ spånplader på.

Jeg har lagt 100 mm glasuld ned mod det opsatte gipsloft.

BK

Med venlig hilsen

Michael
Hej,
som du selv skriver, kan du ikke bruge gulvspånplader, medmindre du laver om på konstruktionen - de kræver en c/c afstand på max. 60 cm.
Men du kan bruge massive fyrplanker i f.eks. 25x159 mm som kan gå op i en strøafstand på max. 80 cm.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg lagde nyt gulv for 4 år siden.
Strø-afstand var fra 70 - 90 cm.

Mine gulvbrædder er 32 mm tykke og 180 mm brede.
Der er intet der gynger her i huset. Godt nok kan det da blive en dyr historie at købe så tykke brædder, til gengæld holder de nok din tid ud.

VIDEN ER VEJEN TIL VISDOM.

32 mm. planker er nok noget at det billigste der findes. Det er dem der altid køres discount på. Her på midtsjælland koster de 169 m2. I 2 sortering, men de er nemme at reparerer på, det er som regel en manglende knast, og her er plastiktræ nemt at efterligne med.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Annonce
Jeg har hørt at så brede og tykke planker som I taler om som regel vrider og slår sig meget. Hvad er jeres erfaringer med det.
BK

Med venlig hilsen

Michael
Mine har ikke vredet sig. De er skruet fast til strøen. Hver strø har fået en skrue. Jeg tror ikke de gir´ sig, så var det nok sket.

Peter ved hvor du kan få dem billigt. Til den pris skal du da bare hugge til.

VIDEN ER VEJEN TIL VISDOM.

Ledreborg Osted Sjælland, Danmark har dem. Men jeg har set dem mange steder se DBA. Jo efter ca. 5 år skal de lige have med en båndpudser eller en gulvsliver da de så er buet lidt op, har en tømrer fortalt mig, men mine 30 m2 er helt plane endnu, de ligger hvor de blev lagt smile for 2 år siden. Hvis jeg må kritiserer dem lidt så skulle det være at "Det er lige før de er for bredde" 18 cm er meget. 15,7 virker mere naturligt men dem har jeg kun set i 25 mm, og i en meget dårlig trækvalitet (de vejer ingenting).
Er det et gammelt hus så lav et naturligt mellemrum imellem plankerne.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Jeg tror at det er afgjort, at jeg skal have nogle gulvbrædder i de dimensioner og prisklasser i skriver om.
I underetagen har jeg et Fjordal trægulv, dog kun i 21 x 120 mm og det er jeg meget glad for - utrolig praktisk når lige den første jomfruelighed er gået af det.

BK

Med venlig hilsen

Michael
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis