Anordning på wc-cisterne

Vi har netop købt en feriebolig i Sverige og på husets 1. sal findes på wc'et denne mærkelige anordning, som vi ikke aner, hvad skal bruges til. Kan nogen hjælpe os?

Det store billede er et nærbillede af kassen øverst til højre på det lille billede, hvor låget er taget af.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ligner en friskluftventil til udluftning af badeværelese (er der ikke ventilationsrør bag den?)

Kobberrøret der er ført ind i udluftningen, gætter jeg på er en hjemmelavet udluftning til faldstammen, således at vandlåsen i toilettet ikke suges tom når der hældes meget vand i afløbet i stueetagen (trækkes ud i eventuelt toilet)

Da en sådan udluftning er tilsluttet efter vandlåsen vil den lugte lidt, og er måske derfor ført til udluftningen

Rent gætteri- den rigtige løsning hedder iøvrigt en durboventil og kan kun suge, derfor kan denne placeres lige bag toilettet uden lugtwink

Med venlig hilsen

Fladder
Tak for dit bud, som lyder helt rigtigt. Jeg kan ikke se, hvor kobberrøret ender, men jeg vil gætte på, at det fortsætter op under taget. I øvrigt er der ikke kloakering i området, men afløb i en lukket tank. Dette kan vel forklare, hvorfor der er installeret en ekstra udluftning. Der er toilet i stueetagen med fælles afløb med 1. sal.

Når jeg nu har fat i en ekspert, kunne du måske give mig et råd om, hvorledes jeg undgår evige stop i toilettet, især i stuen. De kan kun afhjælpes ved at hælde en spand varmt vand i 1. sals toilet, men denne løsning gør, at
tanken hurtigt fyldes, fulgt af en udgift på 1.000 kr. hver gang den skal tømmes.
Noget kunne tyde på at der også er falsk luft i dine rør fra stue højden og ud til tanken, eller at der simpelthen sidder en mindre forhindring i røret eks. en vatpind eller ti.
Her hvor jeg flyttede ind i Februar ville toilettet heller ikke trække rigtigt, så var komunen ude og rense min septitank og spule afløbsrøret, der kom det meste af en pakke vatpinde med ud.
Så er man da også en klovn hvis man smider sådanne ting i kummen, men det siger ejeren også at den sidste lejer var, så det skal nok værer rigtigt.

V.h Håndværkeren
PS. om jeg er misundelig på jeres sommer hus ! Nææææsten ikke, jeg savler kun ved tanken.
Så et stort tillykke herfra.
Tak for dit svar. Jeg ved ikke, om man i Sverige kan tilkalde kommunen i sådanne tilfælde. I modsat fald må vi forsøge et kloakfirma. Vi prøver i hvert fald at få renset udløbsrøret. Hvad med kautisk soda. Er det effektivt nok? Faktisk har vi fundet en pakke i huset, så man har ikke været ukendt med problemet.

Du kan godt være misundelig. Det er en perle, vi har fundet. Et solidt træhus fra 1977 på 200 m2 + det oprindelige hus fra 1890. Alt placeret på en 6.500 m2 stor klippegrund 1,5 km fra skærgården og med bådplads ved en elv, der grænser op til vores grund. Og så stilheden og den rene luft. Det gi'r virkelig ro i sjælen. Og så ligger det kun 2½ times kørsel fra KBH. Pris: 1 mio. dkr. Tænk hvad du får i Danmark til den pris.

Venlig hilsen
Hertz
Ja det lyder rigtig godt, men jeg har nu også et rart sted at bo, meget langt ude på landet. Ingen generende naboer inden for den første Km. stilhed ja ! det der "larmer" mest her er fuglene. Udsigt til Øster søen og 2 Km. til en fin lille havn. Og så er grunden godt nok kun på 1000 m2. huset er desværre af mursten men på 90 m2. plus diverse udhuse garage o.s.v.
Jeg bor til leje for 3100,00 Kr. om måneden i dette Paradis. Og er iøvrigt uopsigelig resten af mit liv, jeg har nemlig sørget for at få en Livsvarig Lejekontrakt.
Øh nåe ja Kaustisk soda er det helt rigtige, men pas lige på øjnene det er voldsomt ætsende, men mest efektivt med kogende vand. Du skal hælde det ned i røret altså sodaen først og så det kogende vand, men pas på for det kan udvikle sig så voldsomt så der nærmest kommer en explotion ud af det, så hold en tyk våd klud over røret.

V.h Håndværkeren
Annonce
Jeg ville nok være varsom med brug af kemikalier når du har septik-tank, du risikere at sætte forrådnelsen i stå - så skal du have tømt endnu oftere

En investering i en rensefjeder vil nok være fornuftigt i dit tilfælde, en 20 meters kan købes for omkring 400,- med den banker du baglæns fra den første rensebrønd efter huset - hvis der står vand i faldstammen fra 1. sal medens du banker, vil du heller íkke være i tvivl om hvornår du har hul
En ekstra gevinst er at du så med fjederen kan "måle" dig frem til hvor problemet ligger

Og så tror jeg stadig at det ville være fornuftigt at bytte kobberrøret med før omtalte durboventil

Med venlig hilsen

Fladder
Der er IKKE tilsluttet septiktank til WC-afløbet. Det er forbundet, som jeg har nævnt før, med en lukket tank, så den forrådnelse, som naturligvis helst skal være effektiv, kommer vel igang igen, første gang tanken tømmes?

VH Hertz
Ellers vil et par pakker gær nok kunne sætte fut i fejemøget !!
Da der er tale om en helt lukket tank - når du sikkert ikke at få glæde af en eventuel forrådnelse, før du skal tømme igen

Jeg kom til at tænke på hvor tæt din tank er ??
Kan den komme af med trykket når du trækker ?

Tror nu stadig jeg sværger til mekanisk rensning frem for kemikaliersmile

p.s. før i tiden brugte man et dødt dyr (en rotte f. eks.) til at starte forrådnelsen om man kan opnå det samme med gær ved jeg ikke

Med venlig hilsen

Fladder
Nej det rådner ikke med gær, det producerer gas i store mængder.
Som drenge var det et grov spøg at snige sig ind hos dem der stadig havde lokum i gården / hønsehuset eller det lille skur i baghaven. Hvis vi så smed en pakke gær ned i sådan en lokumsspand en varm sommer dag og lagde låget på igen, så gik der ikke længe før det kogte så voldsomt at hele indholdet kom op ad spanden med nærmest et brag, enhver kan vel så tænke sig til hvordan der så ud i det lille rum *GG*
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis