Lyskasser

Jeg skal i gang med at lave lyskasser ved mine kældervinduer, og har hele tiden haft den tanke, at der skal være afløb i bunden af lyskasserne. Men jeg er nu kommet i tvivl om, hvorvidt det overhovedet er nødvendigt.

Grunden til min tvivl er, at jeg har været ude at se mig lidt omkring efter huse med kælder-lyskasser for at få nogle gode ideer. Og tendensen er, at ingen af de kælder-lyskasser, jeg har set, har afløb i bunden.

- Er der nogen af Jer, som har erfaringer med kælder-lyskasser eller kommentarer til ovenstående?

- Hvis der er nogen som har en god opskrift på konstruktionen af lyskasser vil jeg også gerne høre om dette.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mon ikke du kan få inspiration til konstuktionen i dette link:

http://www.goerdetselv.dk/Shared/bildbank/dk-pdf/DKGDS092003_lyskasse.pdf

Citat fra artiklen:

"En lyskasse vil samle regnvand, og vandet

skal væk. Små lyskasser på op til ca. 60 x
130 cm kan på veldrænet jord blot føre
vandet ned nær omfangsdrænet. Dette
rør bør kunne tømmes for blade osv.
Større lyskasser forbindes med husets
afledningssystem, enten direkte til kloakken
via en vandlås eller via tagbrønd e.l.
Både etablering og udskiftning kræver
autoriseret kloakmester."

mvh Martin
Hvordan finder man ud af om der er omfangsdræn?
Vi har lige købt hus og jeg skal have genoprettet to lyskasser. Iflg. nævnte artikel i gørdetselv bladet kan man med små lyskasser på veldrænet jord føre vandet ned nær omfangsdrænet. De nuværende ejere er bare ikke klar over om der er dræn rundt om huset.

Stefan
Nu ved jeg jo ikke hvordan jeres udhæng på huset er, men på vores er de så stort at der ikke kommer vand ned overhovedet ! Jeg har sågar hentet et helt tørt pindsvin op der fra... Så dræn i mine står ikke på ønskesedlen:p
Så tag lige et kik først !
Selvom de er tørre og der ikke kommer vand derned står de stadig som en K3 i tilstandsrapporten !! Syntes der er lidt misvisende, især for nye huskøbere..

Hilsen Klaus

En venlig hilsen Klaus

Citat fra KlausR

Nu ved jeg jo ikke hvordan jeres udhæng på huset er,


Der er ikke noget udhæng der hvor lyskasserne er.

Mvh

Stefan
Så er det nok en god ide... Men jeg ville da besinde mig hvis der ikke er problemer med fugt osv.. Som du selv siger du har ikke set nogle med afløb ... Nok fordi det ikke har været et problem..

Hilsen Klaus

En venlig hilsen Klaus

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis