Brændeværdi på træbriketter?

Hej alle sammen.

Jeg er helt ny bruger på dette forum, men har fået et rigtig godt indtryk.

Jeg forsøger mig med et par spørgsmål.

Jeg har lige købt hus i Hinnerup (ca. 15km fra Århus C) Mit første hus Huset er fra 1880 (93m2), så det er rimeligt nyt rolleyes Der er lavet en energirapport på huset og det er middel isoleret, så det er jo godt nok, men jeg har naturgas og selvfølgelig brændeovn. Jeg er simpelhed for nærig når det ang. varme. Derfor vil jeg bruge min brændeovn. Jeg har læst at træbriketter er godt og der er en god brændeværdi i og meget lidt arbejde :p Er det rigtigt. Jeg har set lidt på http://www.traebriketter.dk/Boegebriketter.php Er der det samme "hygge" ved træbriketter? Er prisen fair nok eller har i andre sider med bedre priser og god kvalitet? Jeg har læst at kvalitet betyder meget. I må bære over med mig. Jeg er meget ny i det her. Det er ikke lige mit område

På forhånd tak

Hilsen ham, den nye hus ejer.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Triton

Hej alle sammen.

Jeg er helt ny bruger på dette forum, men har fået et rigtig godt indtryk.

Jeg forsøger mig med et par spørgsmål.

Jeg har lige købt hus i Hinnerup (ca. 15km fra Århus C) Mit første hus Huset er fra 1880 (93m2), så det er rimeligt nyt rolleyes Der er lavet en energirapport på huset og det er middel isoleret, så det er jo godt nok, men jeg har naturgas og selvfølgelig brændeovn. Jeg er simpelhed for nærig når det ang. varme. Derfor vil jeg bruge min brændeovn. Jeg har læst at træbriketter er godt og der er en god brændeværdi i og meget lidt arbejde :p Er det rigtigt. Jeg har set lidt på http://www.traebriketter.dk/Boegebriketter.php Er der det samme "hygge" ved træbriketter? Er prisen fair nok eller har i andre sider med bedre priser og god kvalitet? Jeg har læst at kvalitet betyder meget. I må bære over med mig. Jeg er meget ny i det her. Det er ikke lige mit område

På forhånd tak

Hilsen ham, den nye hus ejer.


Nogen syntes at træbriketter er sagen andre ikke, jeg er af den sidste holdning.
De er vældig gode hvis det kun er for hyggen og lidt suplering af det eksisterende varmeanlæg Forek. centralvarme, men vil du bruge dem som hoved opvarmning så gå langt uden om, de er simpelt hen for dyrer pr. ton / Rummeter.
Jeg har kun Brændeovn til opvarmning af et gammel hus, hvor isolering Pt. er et fy ord. Men køb noget Løvtræ allerhelst noget Bøg, og da du er så sent ude så må du hellere købe det på denne weebside : www.tra.dk
Det er en ordentlig pris i forhold til at det er tørt træ du får leveret.
V.h Håndværkeren smile
Hvis det er brændværdien du interesserer dig for, skal du bestemt ikke købe de træbriketter du henviser til - de er væsentlig dyrere end almindelige lyse standardbriketter, men brændværdien er PRÆCIS den samme - uanset om der er tale om et kilo bøgetræ eller et kilo af hvilkesomhelst anden træart. Den nævnte leverandør har også almindelige træbriketter, som er langt billigere. Alternativt kan du også finde billige træbriketter på FyrogSpar.dk - hvor der også er en del informationer.

Hvis det ikke er brændværdien - men i stedet brændetiden du går efter - hvis du ønsker briketterne skal kunne brænde natten over - ja så skal du gå efter hårdtpressede briketter som er beregnet til overnight-fyring. De nævnte bøgebriketter vil muligvis kunne bruges - eller se mulighederne på det nævnte fyrogspar. Søg evt. på "overnight" på Google for at finde alternativer.
Jeg bruger kun alm. brænde når jeg har det gratis fra egne arealer.
Normalt bruger jeg træbriketter, men kun billige. Jeg kan ikke mærke forskel på om det er dyre eller billigere.
Alm. brænde giver langt mere svineri og aske og er ikke til at pakke så tæt som briketter og er dermed ikke så drøjt til natfyring, samtidig med at det som regel indeholder minimum 20% fugt. mod briketternes 7-8%. Alt det vand skal fordampes, før du kommer frem til det brændbare. Skal der fordampes meget vand op gennem skorstenen får du glanssod og gode muligheder for skorstensbrand, som dog også renser skorstenen!
Skal du købe savet og kløvet brænde, løber det hurtigt op i pris, og jeg blev snydt så vandet drev, flere gange med færdig til brug brænde. Fik et læs polsk egebrænde, hvoraf halvdelen var trøsket/rådnet, leveret af en meget fin og dyr skoventrepremør her på disse kanter.
Jeg gider ikke almindelig brænde, som klart er hyggeligere i en brændeovn med glaslåger.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej

Man skal være lidt påpasselig med at vælge pejsebrænde og træbriketter udelukkende efter prisen, da der kan være meget stor forskel på kvaliteten, og dermed bræneværdien.

Som regel er prisen i forhold til varmeværdien nogenlunde den samme uanset om det er pejsebrænde eller træbriketter. Men briketterne er langt nemmere at håndterer og giver ikke så meget aske

Jeg har indsat et par links hvor du kan finde billigt brændsel men samtig i en god kvalitet

mvh
Jakob

Dem ville jeg gå langt udenom. Der er samme brændværdi i dem som i almindelige (billigere) briketter. Problemet med de billigere briketter er at der nogen gange er sand i og det er altså træls (ja, det varmer vel heller ikke).
Jeg har købt hos dansk brændesalg (www.danskbrændesalg.dk) og de virker gode. De smuldrer ikke som andre (jeg har købt nogen på tilbud i bilka, der smuldrede helt vildt).
Mvh Jens Peter

Herunder kan du se hvad træbriketter svare til.

TRÆBRIKETTER FORTRINSVIS I LÆRK
SUPER HÅRDE * TOTAL FORBRÆNDING * MINIMAL ASKE

Indhold: 92 pk. pr. palle = 920 kg. I alt 920 kg på produktions tidspunktet.
Brændværdi: Ca. 4.500 kcal/kg.
Aske: Ca. 0,3%
Svovl: Ca. 0,02%
Effekt: 1000kg briketter svarer til ca. 500 l. fyringsolie eller 4,5 skovrummeter brænde. Konstant fugt indhold (10%) giver en jævn forbrænding.

Find dem her www.tgkshop.dk

Besøg min egen favorit cykelhandler.

CYKELSPORTNORD

ALL4BIKE

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis