Gulvkonstruktion ??

Vi er ved at bygge nyt hus og der har jeg et spørgsmål til gulvkonstruktion.

Vi har niveleret sand, 150 mm sundolit, dampspærre, 150 mm sundolit, rionet på fødder og derpå skal vi have 100 mm flydebeton samt et lille lag beton vi selv blander ovenpå. Der skal være blanding af træ og granit fliser i huset.

Skal der dampspærre igen under trægulvet ? Skal vi overhovdet lave dampspærre under beton gulvet, grunden til det bliver mellem isoleringslag er at der så ikke går hul i pga. armeringsfødder/beton.

Vi er lige startet på at ligge isolering og dampspærre i så det haster lidt med et svar, tak !

Mvh

Jack

Mvh

Jack !
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil umiddelbart ikke mene at det er nødvendigt med en dampspærre i et betongulv. Når den ligger midt inde i isoleringen risikerer man også at luften alligevel har smidt alt fugten inden den rammer dampsærren.

Med hensyn til dampspærre ovenpå betonen: Hvis der udlægges et plastiklag ovenpå betonen er det oftest for at forhindre eventuel fugt i betonen i at beskadige det trægulv der kommer ovenpå. Det er altså for at forkorte byggetiden fordi man ikke kan vente på at betonen tørrer tilstrækkeligt. Ikke for at forhindre at den varme luft kondenserer inde i konstruktionen.
Vi regner med at huset først er færdigt til januar, så betongulvet skulle nok nå at tørre. Såfremt det ingen skade er til vil vi smide dampspærren mellem isoleringslagene. Jeg har hørt at det heller ikke skader at have lyddæmpende filt med dampspærre egenskab under trægulvet selvom man har dampspærre under beton.

Hvordan i Vådrum, vil det også være problemfrit at have dampspærre mellem de 150 mm isoleringslag ?

Mvh

Jack !
Dampspærren skal altid ligge på den varme side af isolering.
Det er for at forhindre fugten i at fortætte inde i isoleringen, og dermed ødelægge evnen til at isolere.

Hvis man vil lægge dampspærren andre steder, skal man kunne påvise (ved en beregning) hvor dugpunktet kommer.

Det er en ingeniør opgave, så brug håndreglen.

Kun døde fisk flyder med strømmen rolleyes

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis