Etablering af et trappehul, samt udveksling af et spær

Nu har jeg "surfe't nettet tyndt" og har ingen brugbar information fundet, så nu vil jeg prøve her, hvor det lader til at rigtig mange finder svar på det meste! biggrin

Jeg bor i en 100 år gammel ejendom, hvor jeg som en glad 5.sals beboer nu har "knopskudt" og dermed osse har lejlighed på 6.sal/det gamle loft.
I denne sammenhæng skal jeg så ha' etableret en trappe mellem de to etager, men det er ikke helt så lige til som jeg havde håbet, da placeringen af trappehullet kræver at jeg permanent fjerner en del af et spær som nu ligger i vejen, og samtidig skal jeg ha' lagt et nyt et lidt længere inde på gulvarealet, til erstatning af det førnævnte.

Jeg har forstået at når man fjerner en del af et bærende spær, skal de tilbage værende "ender" fastgøres på de to nabo spær, men hvordan gør man det?

Så skal der som sagt lægges et nyt spær, men jeg ikke kan komme helt ud til ydre væggene, som normalt skulle bærer det nye spær, pga. en nyopført tagterasse på den ene side og gennemgående fjernvarmerør bag en nyopført gipsvæg i den anden side. Spæret er vigtigt at få lagt, da det skal bære loftet nedenunder og understøtte de ny gulvplanker ovenpå, men hvordan skal det fastgøres så det ikke bare hviler på loftet?

Jeg ved at det er meget indviklet confused, så jeg har vedhæftet et foto af det omtalte område, som jeg håber hjælper lidt på forståelsen. Jeg har med rød markeret den del af det spær som skal fjernes, med blå placeringen af det nye spær, og med gul et felt som illustrerer hvor trappehullet skal være.

Jeg håber meget på at der er nogen som kan hjælpe mig. :p
Nu har jeg "surfe't nettet tyndt" og har ingen... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Sylvia

Tusind tak for hjælpen og den nye illustration.



Jeg har bare lige et xtra spørgsmål til "kewinlund". Er det så stadig nødvendigt at lægge et nyt spær (den blå illustration på billedet)? Hvis det er, kan det så fastgøres mellem de to nye tværgående bjælker?

Endnu engang, tusind tak for hjælpen.

Mvh.
Sylvia



Hejsa

Ja, du kan bare montere en bjælke eller lign imellem de to nye stykker spærfod vinkelret herpå igen (paralelt med den blå streg).
Her kan du bare bruge vinkelbeslag.
Kanten kan du så montere gibsinddækninger eller lign på ligesom med de andre sider.
Go´arbejdslyst

Kewin

 

Assumptions is the mother of all major fuck-ups !!!

Citat fra kewinlund

Hejsa

Ja, du kan bare montere en bjælke eller lign imellem de to nye stykker spærfod vinkelret herpå igen (paralelt med den blå streg).
Her kan du bare bruge vinkelbeslag.
Kanten kan du så montere gibsinddækninger eller lign på ligesom med de andre sider.
Go´arbejdslyst

Kewin


Tak for hjælpen. biggrin
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis