Kan man få falmet tekstil tilbage i topform?

Jeg samler på tekstil og har for nyligt købt nogle flotte retro-gardiner fra 1960'erne. Dog er de en smule falmet. Jeg har engang hørt at eddike skulle hjælpe med at få farvernes intensitet frem igen, men dét tør jeg nu ikke kaste mig ud i endnu.

Nogen, som har et godt råd eller som kan anbefale nogle produkter der kan få farverne til at træde mere klart frem igen?

Mvh. Martin
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tror ikke der kan ske noget ved at forsøge med eddike,- Kommer selvfølgelig an på om du bruger eddikesyre og hvor kraftig en blanding du laver. Alm husholdningseddike er ikke særlig stærkt.
Ellers kan du evt købe et andet gammelt gardin eller dynebetræk i en genbrugsbutik,- kan fåes meget billigt, og forsøge på det. Har søgt på nettet på diverse sider med råd og vejledning, men kan ikke finde noget lige om det.
Ellers spørg http://www.dr.dk/p4/p4panelet/index.asp

mvh jan
Citat fra jancar

Tror ikke der kan ske noget ved at forsøge med eddike,- Kommer selvfølgelig an på om du bruger eddikesyre og hvor kraftig en blanding du laver. Alm husholdningseddike er ikke særlig stærkt.
Ellers kan du evt købe et andet gammelt gardin eller dynebetræk i en genbrugsbutik,- kan fåes meget billigt, og forsøge på det. Har søgt på nettet på diverse sider med råd og vejledning, men kan ikke finde noget lige om det.
Ellers spørg http://www.dr.dk/p4/p4panelet/index.asp

mvh jan

Hej Jan og M_Andersen. Du må under ingen omstændighedder bruge edieke eller andre former for syre, det mørner textilen.
Jeg vil anbefale dig at bruge lidt blånelse, kan købes i Matas.
Du blander Blånelsen i sæben det er meget lidt der skal til, ca. en teske. Og så må du kun vaske dem ved 40 grader, eventuelt to gange.

V.h Håndværkeren smile

Tak for tippet! Det lyder godt, det må jeg prøve. Hvordan hjælper Blånelse på farven og hvad er det egentlig? ... er nysgerrig.
Citat fra M_Andersen

Hej Håndværkeren.

Tak for tippet! Det lyder godt, det må jeg prøve. Hvordan hjælper Blånelse på farven og hvad er det egentlig? ... er nysgerrig.

Der bliver jeg dig svar skyldig, jeg kender ikke den kemiske sammensætning, jeg ved blot at den giver liv i foreks. hvidt vasketøj, men den består bla. af farve i meget små mængder.
Nu må vi jo ikke reklamerer her på LDS. men Biotex har et produkt der frisker kulørte textiler op, og har den fordel at virke ved ret lave temperaturer. Så måske du blot skulle prøve med det i første omgang.

V.h Håndværkeren smile
Hey igen, Håndværkeren.

Desværre er hele Matas-kæden stoppet med at sælge Blånelse. Jeg har også prøvet en del malerforretninger, dog uden held. Har du nogen ide om hvor jeg kan skaffe det fra?

Mvh. Martin
Annonce
Hej Alle

Der er flere problemer med blånelse

Blånelse er et gammelt udtryk der ikke bruges længere. I dag kaldes det optisk hvidt. Desuden er det ikke på nogen måde sundt for miljøet så det er ikke mange vaskepulver mærker (om nogen?) der bruger det mere.

Desuden er blånelse (optisk hvidt) beregnet til at fjerne den gullige farve som hvidt stof får med tiden - de giver en bedre refleksion af lyset. Dvs det ikke på nogen måde kan gøre noget for at gendanne tabte farver - det kan udelukkende gøre dit gardin mere hvidt..
Eller din mad.. For lang tid siden hældte man det også i div fødevarer hvis man ville opnå en fin hvid farve.. Det kan heller ikke anbefales.. wink

Så blånelse er absolut ikke vejen frem. Men desværre kan jeg ikke fortælle dig hvad der så kan gøre det. Har altid troet at blegnet stof var 'tabt'.

Mvh
Niels
Citat fra M_Andersen

Hey igen, Håndværkeren.

Desværre er hele Matas-kæden stoppet med at sælge Blånelse. Jeg har også prøvet en del malerforretninger, dog uden held. Har du nogen ide om hvor jeg kan skaffe det fra?

Mvh. Martin

Hej Martin.
Det kan jeg ikke hjælpe dig med, så må du prøve Biotexen !

V.h. Håndværkeren smile
Hej Alle

Kun farvestoffer kan genskabe farve smile

Det biotex og eddike kan, er dels at blege / beskadige farverne mindre end de ville være blevet med andre vaskepulvere, men også at fjerne noget af "luven" (de fiber-ender der med tid og slid løsner sig stikker ud af stoffet og giver det et mat udseende) ved at opløse molekylerne.
Det virker jo, og farverne på stoffet ser klarere ud, til gengæld er det, som Håndværkeren skriver, MEGET hårdt for stoffet, og jeg ville aldrig bruge det til beklædning.

Men når nu det drejer sig om gardiner der mere skal hænge og se klare ud, end de skal modstå slid, er det nok ikke en tosset ide.

Venligst Anna
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også