Opretning af tagkonstruktion

Hej,

Jeg skal have skiftet mit skifretag (eternit). Inden oplægningen af de nye skifresten skal jeg bl.a. have rettet tagkontruktionen op. Er der der nogen der kan anvise den rette måde at gøre det på?

Niels - Erik, Nykøbing Sj.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du må fortælle lidt mere om hvordan konstruktionen er nu !
Det lyder som om det er en ældre konstruktion hvor bjælkerne svejer allerede nu. Hvis dette er tilfældet må det forstærkes meget, da den nye belægninge er væsentligt tungere end den der er nu.
Snak med en tømrer eller byggeteknikker.
Enten vil de anbefale at skifte spærene totalt eller også kan de sikkert fortælle hvorkraftige planker der skal laskes på siderne af de gamle spær.

Måske er det billigste at lade de gamle stå og så sætte ekstra spær ind melem de eksisterende og så kun laske gavlspærene. De nye spær køber du bedst og billigt fra en spærfabrik. Så er du også sikker på at dimmensionerne er OK.

Venligst Njord

MVH Njord
Hej igen

Der er tale om gitterspær (6x3")på et hus fra 1936 (spærfod dog 7x3"). Taghældning 18 grader. Valmet tag.

Umiddelbart er der ingen tegn på at det svejer, og da der er eternit skifre som tagdækning nu og der skal eternit skifre på igen kan jeg ikke se at der skulle være den store vægtforskel!??.

Kan man ikke opklodse lægterne, eller er det for besværligt?

Michael T

Niels - Erik, Nykøbing Sj.
Altså er det reelt samme tagdækning du ønsker at lave nu som det var/er tidligere, bare med nye materialer ! Eller har jeg misforstået noget ??
Hvis det reelt er en fornyelse og der ikke er noget der svejer hvad er så grunden til at du vil oprette noget ??
Har dit tag et "kina" svej du ikke ønsker mere eller noget i den retning ??

Jo der er ikke noget i vejen med at opklodse men det kan måske blive lidt besværligt at få en ret linie ned over lægterne !!

Måske kan du anvende de plastkiler med rillerne der forhindrer den i at skride fra hinanden. Jeg har aldrig prøvet men de hedder vist "Knudsen kilen" og kan købes de fleste steder der handler med bygge materialer.

Venligst Njord

MVH Njord
Hvis lægterne skal af er der nemt at slå/skrue et 125x32(eller 25) på siden af de gamle spær.
Du trækker en murersnor på tværs af taget for oven og for neden (stramt) og trækker så alle "laskerne", som de benævnes her op til snoren, skruer lasken fast for ca. hver 30 cm. Så er dit tag rettet. Det er ikke af betydning at snoren skal være i vatter. Men at fladen skal være helt lige.
Du skal trække snoren efter det højeste punkt på taget.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Brug et brædt der er 32mm tykt. Ellers er der ikke rigtig noget at sømme lægterne fast i. Det er ihvertfald lettere at ramme godt i et brædt der er 32 mm tykt.

Venligst Njord

MVH Njord
Når vi retter et tag op, så er det på den måde som PeterR fortæller, sog bruger vi reglar som er 125*45 istedet, da det hele bliver meget nemmere at fastgøre. I dit tilfælde kun lægterne, da der ikke skal undertag på. men når man bruger undertag skla der en liste på også, som er 45 bred, og derved ligger den også bedre på en 45 mm opretning.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis