forsvarlig brug af elektrodesvejser

Hej hej,

Håber jeg kan få lidt vejledning af jer:

Jeg har ovetaget en ældre (stort set ubrugt) elektrodesvejser og vil gerne vide hvordan jeg bruger den sikkert.

Jeg ved hvordan jeg skal svejse og beskytte øjnene, men det er risikoen for stød jeg tænker på.

Kan man overhovedet få stød?
Skal jord/stel kablet sættes på et af de emner man skal svejse?
Hvis 2 stykker jern skal svejses sammen, kan jeg holde det ene stykke uden af få stød.

Håber på lidt grundlæggende viden omkring 'svejse-sikkerhed'

Thomas
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja ekspert er jeg ikke, men jeg har da leget lidt med elektroder og en gang lært at lave en stigende søm.

Vær ikke bange for stød (men stil dig ikke i en balje vand når du arbejder), men husk emnerne bliver varme når du svejser, så brug af handsker kan anbefales særligt hvis du vil holde på emnerne under svejsning (også a.h.t. gnister).

Du SKAL anvende en svejseskærm, så dine øjne er beskyttet mod svejselyset, dit ansigtet mod gnister og dine lunger mod svejserøgen. Husk altid god ventilation.

Der er formodentlig tusind andre gode råd som andre kan give. Men se du bare at komme i gang med lidt skrotjern og gør dig nogen erfaringer selv, så du får lidt håndelag og en praktisk ide om nødvendig spænding, eletrodetykkelser og -typer mm.
Hej Thomas,
Det er bare at komme i gang. Vær opmærksom på at der findes forskellige elektroder til svejsning i forskellige metaller. Du kan få til jern, rustfri stål, aluminium osv.
Du sætter stelledningen til det ene emne.
Husk at emnerne ( der hvor du skal svejse ) skal være rene og fri for rust / ir.
Start med at sætte svejseren på mellemste værdi ( den har sikkert en skala fra eks. 1-10 ). Jo tykkere emner du skal svejse sammen, jo højere værdi skal du bruge.
Hvis emnerne "brænder igennem / smelter" har du brugt en for høj svejsestrøm ( værdi ). Hvis svejsningen ikke rigtigt brænder, har du brugt en for lav.
Mvh
Niels

Vangsoe
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis