Nedgravning af stolper.. eller??

Skal igang med at bygge en garage som skal være 430x890cm. Der skal være 4 stk. 90x90cm. stolper i hver side. Målene imellem stolper bliver 366x830cm. Garagen skal lukkes med 16x100 brædder,(1på2)på de tre sider.I den sidste side er det min mening at lave en almindelig todelt port, evt. med to yderligere pæle til at hægsle på.
Jeg mener selv at have godt styr på denne proces,- men omkring stolperne er jeg ved at blive forvirret. Jeg har fået mange forskellige råd. Min plan var ganske enkelt at grave stolperne ned i 90cm. dybde, og evt. sætte dem i lidt beton. Stolperne er selvfølgelig trykimpr. Nu har jeg hørt at det må jeg endelig ikke gøre,
forsikrigspørgsmål osv. Det bedste ville være at, grave et 20cm. betonrør ned, og støbe en stolpesko fast i røret. Nu har jeg så hørt at, i en brænstorm vil det hele stå og svaje i stolpeskoene. Har forøvrigt idag lige fået en god "fidus": Få fat i nogle tæpperør, (kraftige plastrør), med en diameter på 110mm. - grav dem ned og fyld dem beton og sluttelig støb en stolpsko fast.
HJÆLP, kan nogle give mig et råd om hvordan mine stolper skal fudamenteres.
På forhånd tak..

------------------
HMK

HMK
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er rigtigt at en carport kan sveje, men ligeså snart den bliver beklædt og lukket, stiver det på konstruktionen. Problemet med stolpesko er, (fås som u profil og vinkel)at kommer der en storm, er der reelt kun 8 cm af stolpen der er fastgjort til skoen, dette problem løses ved at købe noget fladjern 3-4 mm tykkelse, bor huller, og bolt det fast til stolpen, der hvor u profilen ikke er fastgjort en 20-30 cm oppe.
Støbning er det bedste forsikringsmæssigt.
Jeg har sidste år bygget en dobbelt carport på 48 kvm. med redskabsskur. Jeg har støbt galn. stolpesko ned og mine bærende stolper er 100x100, som remme har jeg brugt 50x100 på begge sider af stolperne (parralelle) og som strøer har jeg brugt spærtræ. Til at stive af med, har jeg på alle de lukkede sider lavet vindkryds af galv. hulbånd og det samme har jeg gjort på taget. Allerede inden jeg beklædte min carport var den utrolig stiv og efter beklædning total urokkelig - Jeg har studeret den under flere af vores kraftige storme.
Så sæt vindkryds på din carport er mit råd.
Elektrikeren
citat:
Oprindeligt indsendt af hmk:
Der skal være 4 stk. 90x90cm. stolper i hver side.



Det var da nogle velvoksne stolper tongue Med den dimension behøver du vist ikke bekymre dig om svaj, uanset hvordan du fastgør dem!

smile
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Jeg byggede en tilsvarede carport for 1½ år siden. den står på stolpebærere der er købt færdig støbte med stolpevinkel. Hele konstruktionen er stivet med vindkryds i hulbånd over under taget. Taget er iøvrigt betonstenstag. hele konstruktionen er meget stabil og jeg har aldrig haft problemer med at den svajede.
I følge min forsikring (østifterne) dækker de kun bygninger der er sokkelfaste. Direkte adspurgt var svaret at dette også inkludere bygninger på beton stolpebærere.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis