Plankegulv i kælder?

Jeg har et kælderrum med støbt gulv uden underliggende isolering (huset er fra 1955).

Mit umiddelbare ønske var at lægge en damspærre, smide en gang 19 eller 25 mm forskalling som strøer, og herefter sømme/skruer et massivt fyrplankegulv i disse.

Er det en dårlig idé? Jeg tænker mest på evt. opstigende grundfugt, og om konstuktionen er for klein - vil der være risiko for at gulvet "vrider" sig pga. forskallingen?

Nogen der har evt. erfaring, eller blot en anden vinkel/idé på sagen, så ville jeg blive 'møj' taknemmelig.

Mvh
KJ
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra KJ

Jeg har et kælderrum med støbt gulv uden underliggende isolering (huset er fra 1955).

Mit umiddelbare ønske var at lægge en damspærre, smide en gang 19 eller 25 mm forskalling som strøer, og herefter sømme/skruer et massivt fyrplankegulv i disse.

Er det en dårlig idé? Jeg tænker mest på evt. opstigende grundfugt, og om konstuktionen er for klein - vil der være risiko for at gulvet "vrider" sig pga. forskallingen?

Nogen der har evt. erfaring, eller blot en anden vinkel/idé på sagen, så ville jeg blive 'møj' taknemmelig.

Mvh
KJ

Jamen det lyder da meget rimeligt, jeg vil dog droppe dampspærren af plastic og istedet for forskalning lægge nogle lægter med flamingo imellem.
Læg noget vindpap under selve lægterne.
Men der er sikkert andre måder at gører det på, men det var mit bidrag til dit spørgsmål.

V.h Håndværkeren smile
Her i Canada er det blevet populaert/Opreklameret at bruge plader med en plastic plade med 5-6mm hoeje knopper limet paa undersiden. http://www.dricore.com/en/eindex.htm
Disse plader kan nok ikke faas i Danmark, men maaske kan man lave noget lignende selv, da knopperne til forveksling ligner den membran http://www.superseal.ca/dimpledmembrane.html der bruges udvendigt omkring kaeldervaegge, mon ikke noget lignende kan faas i Danmark.
Rul det ud over gulvet og monter krydsfiner plader ovenpaa, herpaa kan du saa laegge dit gulv. Fordelen ved denne metode er at den ikke fylder ret meget i hoejden. Hvis du har plads i hoejden er en loesning med isoleringsmateriale nok at foretraekke.

Karsten
Citat fra Fladder

Mon ikke det er sådan noget her vores dansk/canadiske ven mener http://isola.dk.webplan.no/apps/isolared.dll/showprod?EXPAND=3,3001&ID=174

tror nok at de her har noget tilsvarende www.rias.dk "tefond" hedder det, kan dog ikke finde ordentlige fotos på hjemmesiden

Tak for hjaelpen Fladder, det er praecist det produkt jeg taenkte paa.biggrin

Karsten
Annonce
Hvis man lægger dampspærre på sådan et kældergulv vil der blive pladdervådt under dampspærren pga. opstigende grundfugt. I min egen kælder var der lagt en form for linoleum (!) på sådan et gulv, og hele kælderen lugtede stygt af fugtig kælder.

Da jeg fjernede det, og gulvet fik lov at tørre, forsvandt lugten og kælderen er nu langt mere behagelig at være i. Det fik mig til at beslutte at der skulle fliser på gulvet i stedet. Dermed undgår jeg det fugtspærrende lag, og dermed også lugten. Tror jeg i hvert fald.

Spørgsmål: Hvis nu man vælger trægulv i stedet, og dropper dampspærren. Hvad vil der så ske? Bræddegulvet er i den grad diffusionsåbent (hvis, altså det er rigtige brædder), og dermed undgår man det våde fugtspærrende lag. Vil det ikke kunne fungere? Det er selvfølgelig en forudsætning at brædderne lægges på en tynd forskalling så ikke brædderne ligger direkte på gulvet.
Tak for de forskellige indspark.

Det produkt som du henviser til Fladder virker som en umiddelbar god løsning. Luft under konstruktionen + dampspærre i samme hug. Måske jeg skulle overveje 3-lags fyrparket istedet, for at undgå det kaster sig for meget (og byggehøjden kan gøres lavere endnu).

Alfleha - du vender tilbage til en del af mit udgangspunkt - dampspærren? Nogen som kan give et bud på hvad som ville ske hvis denne udelades ved lægning af planker på strøer/forskalling?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis