behandling af rådskader morten B M 389 17-03-2003 08:18 Har noget bjælkelag som jeg har forstærket grundet råd.Har fjernet råd så godt jeg kan komme til, men skal det behandles med noget inden det bliver lukket til igen? 3 svar Følg tråden Annonce Annonce Annonce
ThomasB 1608 17-03-2003 08:40 Hej Morten Nu er du helt sikker på at det er råd, og ikke insektangreb ikke?Selvom træet har været udsat for fugt, er det ikke sikkerhed for at det kun er råd, da insekter (husbuk osv.) bedst kan lide fugtigt træ.Hvis det "kun" er råd, så behøver du teoretisk ikke at gøre mere, når fugtkilden er fjernet. Men er det insekter, skal det have Boracol. Hvis du vil være på den sikre side, så giv træet noget grøn kobber, eller anden træbeskyttelse.Var der små "flyvehuller" i det rådne træ? (altså bittesmå huller)MvhThomasB
morten B M Trådstarter 389 17-03-2003 11:54 Nej det var "bare" helt sort og smuldrede.Vi har haft en forsikringsmand ude at kigge:Det var ingenting sagde han. Men han er jo også forsikringsmand! Han sagde også at det var råd.Problemmet er at vi skal have støbt tungt badeværelse ovenpå, så jeg skal sku sikre mig at "lortet" er iorden.Jeg har som som sagt fjernet det meste som jeg kunne komme til, så det friske træ er kommet frem. Men der er nogle steder jeg ikke lige kan komme til.Jeg ligger et UNP-profil på siden af bjælkerne så det skulle kunne bære vores nye betongulv. Men jeg ville bare lige sikre mig at jeg har fået stoppet rådangrebet inden det bliver lukket til igen.Bjælkerne har ligget blotlagt i 4 månederne nu, så evt. fugt burde være væk.
ThomasB 1608 17-03-2003 13:42 Hej igen Som sagt så fortsætter træet ikke med at rådne, når det ikke er fugtigt mere.Du havde ikke behøvet at fjerne det rådne, med mindre der var gået svamp i.Giv det noget gori 22 / grøn kobber, så er du sikker.MvhThomasB
LDS Tip Automatisk tip Indkøbstip: Få 25% rabat på træbeskyttelse med dækkeevne-garanti med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS Se mere her