Tagsten

Mit tag er fra 1936 og har efterhånden set meget bedre dage, jeg går derfor med overvejelser om at udskifte det med et nyt som er vandtæt.

Som så mange andre, er jeg i tvivl om valget af tagsten. En ting er hvad jeg selv synes er pænt, en anden ting er om det teknisk er en god løsning, og så er der jo også det med prisen.

Jeg læst tidligere emner i forummet samt diverse brochurer fra tagproducenter, men er ikke blevet meget klogere på hvad der er godt og hvad der er skidt. Sidder der nogen herinde, som kan sige mig om man teknisk set går galt i byen med en gammel dansk vingetegl? Mange producenter rakker i deres brochurer ned på stenen, og mener den ligger dårligt samt tillader meget vand at passerer, men er det er problem med nutidens undertage?
Jeg synes den har en lækker form og størrelse, samt er fri for grimme grater. Findes der noget tilsvarende udført som en falsteglsten?

Tagstenene på det nuværende tag er grå-sorte og fra Hammersholt Teglværk, der nu er lukket. Er der nogen nævneværdig brugtværdi på sådanne tagsten, der ellers ikke kan opdrives?

/Michael
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra mk

Mit tag er fra 1936 og har efterhånden set meget bedre dage, jeg går derfor med overvejelser om at udskifte det med et nyt som er vandtæt.

Som så mange andre, er jeg i tvivl om valget af tagsten. En ting er hvad jeg selv synes er pænt, en anden ting er om det teknisk er en god løsning, og så er der jo også det med prisen.

Jeg synes den har en lækker form og størrelse, samt er fri for grimme grater. Findes der noget tilsvarende udført som en falsteglsten?

Tagstenene på det nuværende tag er grå-sorte og fra Hammersholt Teglværk, der nu er lukket. Er der nogen nævneværdig brugtværdi på sådanne tagsten, der ellers ikke kan opdrives?

/Michael


Hej Michael.

Jeg ville helt klart vælge den goe gammeldags vingetegl, hvis jeg skulle lægge et nyt tag på i dag, de har dog bevist deres værd de sidste 100 år, jeg ville så nok også lige ofre de par kroner mere og få dem som glaserede.
Selvfølgelig vil andre producenter hellere sælge deres produkt til dig, men jeg tror ikke de kan dokumentere deres påstand om at vingetegl slipper vand ind.

Med hensyn til værdien af dit gamle tegl tag, er jeg sikker på at du vil kunne sælge alle de hele sten for omkring 2-3,00 Kr. pr. styk i den blå avis eller gul og gratis.
Du kunne eventuelt skrive billigt til salg hvis "du" selv tager taget ned i den og den uge, så vil du spare håndværker udgifter til det arbejde.

V.h Håndværkeren smile
Jeg vil ikke sige brug denne sten osv. osv. Det er smag, og tit dårlig smag.... Jeg har indtryk af at mange lader tømmeren bestemme.

Men der har været skrevet meget om det danske ler. Hvis du kunne finde et tegl fra holland, belgien eller tyskland så er det at foretrække. Flere herinde har skrevet at der kommer en ny "eternit" sag om nogle år med danske tegl.

Jeg er IKKE enig i at man skal købe glasseret, det syntes jeg nu bedst passer på et fals tegl ikke et vinge.

Undertag, havde jeg muligheden for plader istedet for undertag gjorde jeg det. Pladerne holder jo meget bedre, men jeg havde lidt afstandsproblemer mht. cirkulation og isolering, så det var ikke muligt.

Brug søgefunktionen, der er skrevet rigtig mange gode indlæg om pris.

Hvis det er lav det selv projekt, så håber jeg du modsat mig, har mange venner med hænder der vender samme vej. Sats ikke på andre til så stort et projekt, de går kolde.

Det er et stort projekt (ved selvfølgelig ikke om du bor i et brændehus).

Spar ikke på pressinger, vand kommer hurtigt og i store mængder, de billige er ok men er svære at styre.

Hvis det er et projekt inden for det næste år så kik allerede nu efter et stillads, det er en rigtig god ting at have.

Jeg købte et 9 meter langt gammelt HAKI stillads for 8000 i DBA, solgte det da jeg var færdig for 9000, stillads leje = -1000 kr.
______________________

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Tak for de gode råd.

Jeg er i mellemtiden blevet præsenteret for en Nibra H14 falssten som jeg egentlig synes bedre om end vingeteglen. Desuden blev foreslået et Huntonit pladeundertag, 1-0 til den teknisk "lækre" løsning :-)

Tagkonstruktionen er temmelig kompliceret i forhold til gennemsnittet, men til gengæld er der ikke så mange m^2 tegl. Alligevel er det er dog ikke et projekt som jeg selv vil kaste mig ud i, da jeg her ser noget, som er for stor en lds opgave. Jeg vil hellere bruge mine feriedage på mere overskuelige projekter, som ikke lider under et vand-/vind-/snetidspres! :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis